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Anales de Literatura Hispanoamericana Nº 36
 

Nombre de la Revista: Anales de Literatura Hispanoamericana
Número de Sumario: 36
Fecha de Publicación: 2007
Páginas:
Sumario:

Anales de Literatura Hispanoamericana

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid 

Más información / TEXTO COMPLETO  en www.ucm.es/publicaciones   > Revistas científicas > Portal

Vol 36  (2007)

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3.  Sumario   /   6.  Contents

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Presentación
MAURO CASTELLARÍN, Teresita
13 

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Críticos detectives y críticos asesinos. La busca del manuscrito en la novela policíaca hispanoamericana (1990-2006) - Detective Critics and Murderous Critics. The Search for a Manuscript in South American Detective Novels.  
PELLICER, Rosa
19 
Palabras Clave: Novela policíaca hispanoamericana; 1990-2005; Saer; Padura; Bolaño; Gómez; Manzur; De Santis; Vaccaro
Spanish American detective novel; 1990-2005; Saer; Padura; Bolaño; Gómez; Manzur; De Santis; Vaccaro
 
Resumen:
El modelo policíaco «clásico» ha conocido una revitalización singular en los últimos quince años dentro del ámbito hispanoamericano. Este trabajo considera el tema de la «busca del manuscrito» en un grupo significativo de novelas no sólo estrictamente policíacas, como las de Sergio Gómez, Jorge Manzur, Pablo de Santis o Alejandro Vaccaro, sino también otras que utilizan eficazmente el recurso de la investigación literaria como una de las líneas de fuerza de la narración, como sucede en las de Leonardo Padura, Juan José Saer o Roberto Bolaño.
 
 The «classic» detective model has been notably revitalised in the last fifteen years in Spanish America. This articule studies the subject of the «search for a manuscript» in an important group of works which are not strictly detective novels, by Sergio Gómez, Jorge Manzur, Pablo de Santis and Alejandro Vaccaro, as well as others which make deft use of the theme of literary research as one of the principle lines of the narration, as is the case in novels by Leonardo Padura, Juan José Saer and Roberto Bolaño.

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Casos policiales. Una genealogía del enigma en la Argentina.  
CALABRESE, Elisa
37 
Palabras Clave: Policial argentino; Parodia; Borges; Guillermo Martínez; Policial cases; A genealogy of the enigma in Argentina
Policial argentino; Parodia; Borges; Guillermo Martínez

Resumen: Este trabajo propone un enfoque genealógico de la literatura policial para mostrar los usos del género. De este modo, partiendo de «La muerte y la brújula» de Jorge Luis Borges, acta de nacimiento del policial argentino, se observará cómo la parodia desvía el género con los procedimientos de inversión, desplazamiento y alusión política, que remite al contexto de producción. Seguidamente, se considerará cómo este uso desplazado del género, que genera una tradición en la cultura nacional, puede observarse en la novela de Guillermo Martínez, Crímenes imperceptibles, de 2003, que puede leerse como reescritura de dos textos de Borges: el previamente citado y «El jardín de senderos que se bifurcan».
 
 This work proposes a genealogical approach to detective literature to show the show the uses of the genre. In this way, starting out with Jorge Luis Borges’s «Death and the Compass», birth of Argentine detective writing, we can observe how parody diverts the genre by means of inversion, displacement and political reference, which refers us to the production context. Next, we will consider how this displaced use of the genre, which generates a tradition in the Argentinean culture, can be observed in the novel of Guillermo Martínez, Imperceptible Crimes, of 2003, which can be read as a rewriting Jorge Luis Borge´s «The Garden of Forking Paths.»

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Una mirada al neopolicial latinoamericano: Mempo Giardinelli, Leonardo Padura y Paco Ignacio Taibo II - AView To Latin-American Neopolicial: Mempo Giardinelli, Leonardo Padura and Paco Ignacio Taibo II.  
MARTÍN ESCRIBÁ, Àlex | SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier
49 
Palabras Clave: Mempo Giardinelli; Leonardo Padura; Paco Ignacio Taibo II; Novela policiaca; Neopolicial latinoamericano; Realismo; Crítica; Novela social
Mempo Giardinelli; Leonardo Padura; Paco Ignacio Taibo II; Crime story; Latin-American; Crime story (neopolicial); Realism; Critic; Social novel
 
Resumen:
Mempo Giardinelli, Leonardo Padura y Paco Ignacio Taibo II son tres de los más destacados representantes del neopolicial latinoamericano. A pesar de pertenecer a distintas tradiciones nacionales, sus obras se identifican por pertenecer al amplio espectro del neopolicial, caracterizado por su contenido social, su capacidad crítica y su intencionalidad de crónica de un tiempo y un espacio concretos. Así, a través de sus novelas, estos tres autores han ido conformando, como se expone en el artículo, un discurso contracultural capaz de convertirse en testimonio de la realidad de Argentina, Cuba y México.
 
 Mempo Giardinelli, Leonardo Padura and Paco Ignacio Taibo II are three of the most outstanding representatives of Latin-American fiction called neopolical. In spite of belonging to different national traditions, their works belong to the big space of neopolicial. Social and realistic, the novels written by Giardinelli, Padura and Taibo II form a critical view of Latin-American present. So, these three writers are doing a contracultural speech capable to show the reality of Argentina, Cuba and Mexico.

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Huellas del relato policial en México.  
RODRÍGUEZ LOZANO, Miguel G.
59 
Palabras Clave: Relato; Policial; Policiaco; Humor; Realismo; Asesino serial; Fingerprints of mystery fiction in Mexico
Short story; Police; Hard-boiled; Humor; Realism; Serial Killer
 
Resumen:
La producción policiaca en México tiene ya una larga tradición, notable con obras como El complot mongol de Rafael Bernal, No habrá final feliz de Paco Ignacio Taibo II o Tiempo de Alacranes de Bernardo Fernández. No obstante, los diferentes matices y modos de presentación del género tienen una presencia sobresaliente en los años noventa del siglo pasado que continúa hasta nuestros días. La cantidad de libros y la heterogeneidad de la experiencia narrativa demuestran el interés de los escritores por subvertir una realidad tremendamente apabullante.
 
 The detective story in Mexico has a long and remarkable tradition to consider in works such as Rafael Bernal’s El complot mongol, Paco Ignacio Taibo II’s No habrá final feliz, or Bernardo Fernández’ Tiempo de alacranes. Nevertheless, the different hues and different ways to show this literary genre in the last century’s 90’s are relevant and still current until our days. The number of works and the heterogeneity of the narrative experience prove the authors’ attraction to subvert a tremendous flattened reality.

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El primer Walsh: el género policial como laboratorio - Walsh’s beginnings: detective stories as a laboratory.  
PALETTA, Viviana
79 
Palabras Clave: Rodolfo Walsh; Cuento policial; Literatura argentina siglo XX
Rodolfo Walsh; Detective short stories; XXth century Argentinean literature
 
Resumen:
Este estudio analiza los primeros cuentos policiales de Rodolfo Walsh publicados en prensa (1950-1964), y no incluidos en Variaciones en rojo (1953); con especial atención a las dos versiones de «Las tres noches de Isaías Bloom» (1950 y 1964). Estos relatos se caracterizan por sus vacilaciones genéricas y por su adaptación al medio local. Además, en ellos se anticipan los rasgos más característicos de su poética posterior: la preocupación por registrar el habla coloquial, la incorporación del paisaje argentino y sus inquietudes sociales.
 
 This study analyzes the Rodolfo Walsh’s first detective short stories published in the newspapers (1950-1964), and not included in Variaciones en rojo (1953). The study takes special attention to the two «Las tres noches de Isaías Bloom» versions (1950 and 1954). Those stories are characterized by his hesitations in the genre and by his adaptation to the local context. Also, it is possible to see his future poetics typical features: his worry to register the colloquial way of speaking, the inclusion of the Argentinean landscape and his social restlessness.

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Marginalidad y ética de la marginalidad en la nueva ciudad narrada por la novela negra latinoamericana.  
VALLE, Amir
95 
Palabras Clave: Neopolicial; Novela negra; Marginalia; Ciudad sumergida; Megahistoria Ciudad marginal; Marginalización; Mc Ondo; Narrativa latinoamericana de los 90; Caballo de Troya; Marginality and Ethics of the Margins in the New City in the Latin American «Black» No
Neo-detective; Detective novel; Submerged city; Megahistory; Marginalised city; Marginalisation; McOndo; Latin American narrative of the Nineties; Trojan Horse
 
Resumen:
En la actual novela latinoamericana, las novelas negras ocupan cada vez espacios más amplios, con una diferenciación básicamente establecida en la relectura-redescubrimiento de los nuevos límites de la sociedad de los países de América Latina en los cuales se produce su escritura. El neopolicial latinoamericano, en opinión de un grupo de estudiosos de este fenómeno que ocurre dentro del ámbito de la novela negra, ha colocado en el pensamiento intelectual y social del continente un nuevo tipo de ciudad: una ciudad sumergida, marginal no por elección sino por consecuencia, por fatalismo; una ciudad que discurre en los mismos marcos temporales de esa otra ciudad mucho más novelada que habla de la gran sociedad y los grandes problemas de las clases altas, de un modo más englobador e histórico. Se trata de la ciudad que habitan los perdedores. Y es una ciudad que, con pequeñas variantes de acuerdo a las condiciones históricas y socioeconómicas de cada país, los escritores van descubriendo (y reviviendo) en sus obras, reflejando el acelerado proceso de marginalización de la actual sociedad latinoamericana.
 
 In recent Latin American narrative, detective novels are becoming increasingly prominent, and display a novelty due basically to their rereading and rediscovering of new social limits in the Latin American countries in which they are produced. Latin America neo-detective narrative, according to a group of critics in this field, has endowed the continent’s intellectual and social debate with a new kind of city: a city that is submerged and marginalised, not voluntarily, but as a consequence of greater forces, as fate; a city which shares the same temporal framework as that other city, far more frequently novelised, which speaks of high society and of the major problems of the high classes in a more panoramic and historical manner. This city is a ctiy of losers. A city which, with small variations according to the historical and socioeconomic conditions of each particular country, writers are discovering (and reliving) in their novels, thus mirroring the fast-moving process of marginalisation in contemporary Latin America society.

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La escritura de Ricardo Piglia: los rastros de una pesquisa - Ricardo Piglia’s Writing: Clues of a Chase.  
CASARIN, Marcelo
103 
Palabras Clave: Ricardo Piglia; Novelas; Ensayos; Pesquisa; Narrativa policial
 Ricardo Piglia; Novels; Essays; Chase; Detective story

Resumen:
Este trabajo recorre los principales libros del escritor argentino Ricardo Piglia (1940) y señala hasta qué punto ellos, novelas o ensayos, pueden ser considerados un vasto territorio de autotextualidad. Junto a esto, pretende demostrar que existe en estos textos del narrador argentino un procedimiento escriturario que se impone sobre otros y que sobredetermina tanto las narraciones como los ensayos; se trata del procedimento de la pesquisa: una búsqueda que orienta la escritura y que, al mismo tiempo, constituye un programa de lectura, heurístico e interpretante, que acerca la obra de Piglia a la tradición de la narrativa policial.
 
 This article surveys the most important books of the Argentine writer Ricardo Piglia (1940) and puts emphasis on to what an extent his novels or essays may be considered a vast territory of autotextuality. Besides, this article intends to demonstrate that in the texts of this Argentine narrator there exists a writing procedure which is paramount with respect to the others and overdetermines both narrations and essays; this is the "chase" procedure: a research work which orientates writing and at the same time turns itself into a heuristic and interpreting reading program and approaches Piglia´s work into the detective story tradition.

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El mal tiene motivos que la razón desconoce: la narrativa policial de Carlos Tromben - Evil has motives unknown by the reason: Carlos Tromben’s criminal narrative.  
POBLETE ALDAY, Patricia
111 
Palabras Clave: Novela policial chilena; Perversidad; Esoterismo
Criminal chilean novel; Perversity; Esoterism
 
Resumen:
El crimen en las novelas del chileno Carlos Tromben desborda los campos de lo «institucional público» y lo «pasional privado» para reencontrarse con los orígenes históricos del género, rescatando elementos de la novela de misterio y de terror gótico. Con ello no sólo se cuestiona a la razón como vía capaz de llevarnos a la verdad y de reestablecer el orden alterado por el crimen, sino que también se propicia una reflexión acerca de las relaciones atávicas entre el mal, el esoterismo y la estética.
 
 Criminality written on Carlos Tromben’s novels goes beyond “institucionality/public” and “private/passion” areas to come back to the basis of the policial style, using elements of the mistery novel and gothic terror. This not only questions the rationality as the way to take us to the truth and to reestablish the order after the crime, but also allows a reflexion about the atavic relationship between evil, esoterism and aesthetic.

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Errancias y centenarios. Noticias de Rubén Darío en el Nuevo Milenio - Waywardness and Centenaries.  
OVIEDO PÉREZ DE TUDELA, Rocío
125 
Palabras Clave: Darío; Crítica dariana
Darío; Criticism darian
 
Resumen:
Repaso por la bibliografía reciente de Rubén Darío, con objeto de ofrecer información sobre los centenarios y nuevos documentos aparecidos (Arellano, D. Rhodes Whiterell, Oviedo), así como las tendencias de la crítica con especial énfasis en los últimos siete años.
 
 Review of recent bibliography on Rubén Darío, with information on publications related to his centenary and new documents that have appeared (Arellano, D. Rhodes Whiterell, Oviedo) as well as critical tendencies, particularly in the last seven years.

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Versiones, revisiones y subversiones de la poesía de Rubén Darío en el siglo XX - Versions, revisions and subversions of the poetry of Rubén Darío in Century XX.  
ALEMAY BAY, Carmen
137 
Palabras Clave: Rubén Darío; Versiones; Posmodernismo; Vanguardia; Poesía coloquial; Poesía fin de siglo
Rubén Darío; Versions; Posmodernismo; Vanguard; Colloquial poetry; Poetry century aim
 
Resumen:
Este artículo pretende realizar un recorrido, desde el posmodernismo hasta finales del siglo XX, de la recepción de Rubén Darío en los principales poetas latinoamericanos. A través del análisis de los poemas dedicados al maestro del modernismo, y también de las opiniones que en su caso estos poetas han vertido sobre el autor de Azul, llegamos a una serie de conclusiones de cómo se ha ido interpretando la obra de Rubén Darío en cada una de las etapas poéticas que componen el siglo XX.
 
 This article tries to make a route, from the posmodernismo to end of century XX, of the reception of Rubén Darío in the main Latin American poets. Through analysis of poems dedicated to the teacher of the modernismo, and also of the opinions that in their case these poets have spilled on the author of Azul, we arrived at a series of conclusions of how it has been interpreted the work of Rubén Darío in each one of the poetic stages that compose century XX.

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El amante diario: carta de Darío a Francisca - The Loving Diary: a letter to Francisca by Rubén Darío.  
SOLTERO SÁNCHEZ, Evangelina
153 
Palabras Clave: Darío; Francisca Sánchez; Correspondencia personal
Rubén Darío; Francisca Sánchez; Personal correspondence
 
Resumen:
Tras la aparición de nuevos documentos de Rubén Darío en el Archivo Rubén Darío, se da a conocer una de las cartas personales dirigidas por el poeta a Francisca.
 
 After the finding of new documents of Rubén Darío in the Rubén Darío Archive, this is the presentation of one of the personal letters that the poet wrote to Francisca Sánchez.

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El costumbrismo feminista de Gertrudis Gómez de Avellaneda - Feminist local colour in Gertrudis Gómez de Avellaneda.  
ALBIN, María C.
159 
Palabras Clave: Mujer; Igualdad; Naturaleza; Rousseau; Gómez de Avellaneda
Woman; Equality; Nature; Rousseau; Gómez de Avellaneda
 
Resumen:
El ensayo “La dama de gran tono”, escrito por Gertrudis Gómez de Avellaneda y publicado en 1843 en la revista Album del Bello Secso, viene a ratificar la lucha dialéctica que la escritora emprende con la sociedad de su época en defensa de la igualdad de la mujer. A través de un texto que sigue el modelo del cuadro de costumbres al estilo de Mesonero Romanos, la cubana aboga por el derecho de igualdad de la mujer y va desmontando el discurso que sobre el género femenino realiza Rousseau
 
 The essay “The lady of good taste”, written by Gertrudis Gómez de Avellaneda and published in 1843 in the magazine Album del Bello Secso, confirms the dialectical struggle which the author maintains with the society of her epoch in defence of women’s equality. Throughout the text, which follows the local colour model of Mesonero Romanos, the Cuban fights for women’s right to equality and undermines Rousseau’s gender discourse.

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Julio Noé y La Antología de la poesía argentina moderna (1926): un punto de inflexión en la práctica antológica en Argentina - Julio Noé and The Antología de la poesía argentina moderna (1926): a point of inflection in anthological practice in Argentina.  
SALAZAR ANGLADA, Aníbal
171 
Palabras Clave: Julio Noé; Antologías; Argentina; Revista Nosotros; Poesía Argentina Moderna; Historia y Crítica Literarias; Modernismo; Posmodernismo; Vanguardia; Nacionalismo Cultural
Julio Noé; Anthologies; Argentina; Journal Nosotros; Modern Argentinian Poetry; Literary History and Criticism; «Modernismo»; «Postmodernismo»; Avant-gardism; Cultural Nationalism
 
Resumen:
El presente trabajo centra su atención en la Antología de la poesía argentina moderna, cuyo autor es el crítico e historiador Julio Noé. Publicada en 1926 y reeditada en 1931 con algunos cambios significativos, dicha obra constituye un hecho de enorme relevancia en lo que se refiere a la publicación de antologías poéticas de ámbito hispánico, siendo notable su influencia en algunos trabajos ulteriores de gran calado (entre estos cabría destacar la antología que da a conocer Federico de Onís en 1934). La obra de Noé representa el primer intento logrado de realizar una antología que, desde una lectura crítica del pasado y el presente cultural, muestra la evolución de la poesía argentina moderna desde sus orígenes (el modernismo, con Leopoldo Lugones a la cabeza) hasta las nuevas voces surgidas en la década del 20 (la vanguardia). No obstante el rigor y el afán objetivista del antólogo, el estrecho vínculo de Noé con la revista Nosotros y la generación que surge con ella nos da la clave del lugar privilegiado que ocupa la poesía posmodernista en la arquitectura historicista de la obra.
 
 This work focuses on the Antología de la poesía argentina moderna. The author is the critic and historian Julio Noé. Published in 1926, and again in 1931 with a number of significant changes, this work constitutes a highly valued reference with regard to the publication of Hispanic anthologies of poetry, its influence on a number of important later works being considerable (among these works, we could highlight the anthology by Federico de Onís in 1934). The work by Noé becomes the first successful attempt to produce an anthology which, from a critical reading of the cultural past and present, displays an evolution of modern Argentinian poetry from its origins («modernismo», with Leopoldo Lugones at the forefront) to the new figures who emerged in the 1920s (avant-gardism). Nevertheless the anthologist’s rigour and his eagerness for objectivism, the close relationship between Noé and the journal Nosotros, and the generation emerging from this publication explain the privileged position of postmodernist poetry in the historicist architecture of this work.

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Una polémica actual: la reconstrucción del sistema literario argentino - A topical polemic: the reconstruction of the Argentinian literary system.  
GARCÍA-ROMEU, José
199 
Palabras Clave: Literatura argentina; Siglo XX; Siglo XXI; Canon-literatura; Ricardo Piglia (1940-); César Aira (1949-); Martín Kohan (1967-)
Argentinian Literature; Twentieth Century; Twenty-first Century; Model-Literature; Ricardo Piglia (1940-); César Aira (1949-); Martín Kohan (1967-)
 
Resumen:
En 2004, Ñ, suplemento cultural semanal del diario Clarín, publicó una serie de entrevistas y de tribunas polémicas sobre el canon literario argentino. Los escritores, entre los cuales se destacaron César Aira, Ricardo Piglia, Martín Kohan y Gonzalo Garcés, discutieron sobre la definición de ese canon, de las figuras centrales que lo conformaban, de la importancia del mercado en su constitución... Nuestro objetivo es poner en perspectiva los términos de ese debate mediante un estudio cronológico que, al remontar hasta los años ochenta, compruebe tanto las evoluciones como las permanencias del campo literario argentino.
 
 In 2004, Ñ, the weekly supplement to the newspaper Clarín, published a series of polemical interviews and columns concerning the Argentinian literary model. The writers involved, among whom César Aira, Ricardo Piglia, Martín Kohan and Gonzalo Garcés distinguished themselves, argued over the definition of this model, the central figures that composed it, and the role of the market in its makeup… Our aim is to put into perspective the terms of this debate by means of a chronological study which, going back to the 1980s, can highlight both the evolutions and the permanent features of Argentine’s literary field.

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Andrés Rivera: la ética de hacer memoria - Andrés Rivera: ethics of memory.     
WALDEGARAY, Marta Inés
221 
Palabras Clave: Ética; Memoria; Resistencia; Narración
Ethics; Memory; Resistance; Narration
 
Resumen:
La narrativa de Andrés Rivera (1928) hace de la historia el material de origen de la escritura y de su convicción política de izquierda, el molde en el cual desde hace ya más de cuatro décadas su escritura adquiere forma. Sin embargo, su manera minuciosa de narrar, cada vez más reticente, detenida, repetitiva, opaca el referente histórico y anula la exposición lineal. La escritura entrega el relato histórico a un presente narrativo que corroe las coordenadas espacio-temporales. Frente a este presente, el pasado conserva el lugar simbólico de reservorio en el cual se aloja una verdad despojada hoy de peso político, aunque plena de sentido ético en Rivera. Planteada esta divergencia entre presente narrativo y pasado histórico, abordaremos en nuestro trabajo la hipótesis de que su minimalismo narrativo es una forma de memoria, de resistencia a la corrosión/corrupción del presente, de fidelidad entonces a su verdad, y de lucha por su conservación. Tendremos en cuenta toda la obra de Rivera, en particular sus novelas de los años 70 en adelante.
 
 History is the material of Andrés Rivera´s narratives together with his leftist political ideas which have given them shape for over four decades. Nevertheless, his meticulous way of telling, more and more reticent and repetitive, masks the historic referent and nullifies the linear presentation of the story. The narrative present tense corrodes the story’s space-time coordinate system. The past keeps the symbolic place of ethical reservoir. Present tense and minimalist narrative are in Rivera’s fictions the way in which memory takes shape. They are also a way of resistance to the corrosion/corruption of the present times, fidelity to his political truth, and engagement for his conservation. We will analyze the whole work of Rivera, especially his work over the last forty years.

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Alejo Carpentier: las luces del siglo - Alejo Carpentier: the lights of the century.     
SAN JOSÉ, Eduardo
237 
Palabras Clave: Alejo Carpentier; El siglo de las luces; Símbolos; Progreso; Revolución; Siglo XVIII; Independencia hispanoamericana
Alejo Carpentier; Explosion in a cathedral; Symbols; Progress; Revolution 18th Century; Latin American Independence
 
Resumen:
La novela El siglo de las luces, de Alejo Carpentier, realiza un acercamiento histórico e ideológico al siglo XVIII mediante el que discute conceptos como el progreso histórico, la utopía y la revolución. La crítica literaria ha debatido durante décadas la propuesta de Carpentier al respecto. Las conclusiones se pueden agrupar entre las de quienes aprecian que esta novela es escéptica con la idea de progreso, y aquéllas que sostienen su filiación con el modelo de progreso unívoco propio de la modernidad ilustrada. Estas conclusiones se han basado generalmente en el estudio de la estructura narrativa subyacente. El presente artículo se acerca a la cuestión a través de un análisis del plano simbólico de la novela, donde el tópico de la luz se organiza en alegorías mediante las que Carpentier expresa su posición teórica sobre los conceptos señalados.
 
 Alejo Carpentier’s El siglo de las luces [Explosion in a Cathedral] approaches the Eighteenth Century historically and ideologically to discuss issues such as historical progress, utopia and revolution. Literary critics have debated for decades Carpentier’s proposal. Their conclusions can either be divided into those reading the novel as sceptical towards the idea of progress, and those supporting its affiliation with the univocal progress model characteristic of the Enlightened Modernity. These conclusions are generally based on the study of the novel’s narrative structure. This article analyses this matter through a study of the novel’s symbolical level, where the topic of light is organised in allegories expressing Carpentier’s theoretical position on these concepts.

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Cultura popular, oralidad y literatura en «Los funerales de la Mamá Grande» - Traditional culture, orality and literature in «Big Mama’s funeral».  
CASTAÑO RESTREPO, Germán
255 
Palabras Clave: García Márquez; Cultura popular; Parodia literaria; Oralidad; Narrador; Cuentero popular
García Márquez; Traditional culture; Literary parody; Orality; Narrator; Traditional storyteller
 
Resumen:
En 1962 García Márquez publica el relato inaugural de su etapa literaria más representativa. Dicho texto permite desentrañar las bases culturales en que está asentado lo que los críticos del boom llamaron «el realismo mágico de la literatura latinoamericana». En «Los funerales de la Mamá Grande» se incorpora a la literatura una visión del mundo que proviene de la cultura popular. Por otra parte, se da el golpe de gracia al discurso anquilosado que había predominado en la literatura colombiana, y se elabora un nuevo lenguaje literario imbricado en la oralidad.
 
 In 1962 García Márquez published a story that marked the beginning of his most representative literary period. That text clarifies the cultural basis of what boom’s critics have called «Latin American literature’s magical realism». «Big Mama’s funeral» brings to literature the traditional culture’s vision of the world. It is a coup de grâce to the old fashioned speech prevailing in colombian literature, and it leads to a new literary language which is closely linked to orality.

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Un argumento sobre su excepción: acerca del travestismo de Eva Perón en la pieza teatral de Copi - An argument about her exception: on Eva Perón's travestism in Copi's play.     
PRON, Patricio
269 
Palabras Clave: Copi; Jorge Luis Borges; Eva Perón; Travestí; Hegemonía cultural; Peronismo
Copi; Jorge Luis Borges; Eva Perón; Cross-dressed; Cultural hegemony; Peronism
 
Resumen:
El propósito de este trabajo es discutir el carácter performativo y de puesta en escena de la figura de Eva Perón tal como ésta es presentada en dos textos de la literatura argentina, la pieza teatral homónima del escritor francoargentino Copi (1970) y el cuento «El simulacro» de Jorge Luis Borges (1960). El autor fundamenta la aparición usual de un actor travestido en el rol principal de la primera no en el supuesto hecho de que ésta formaría parte de la así llamada «mitologización antiperonista», como se ha hecho habitualmente, sino en la importancia de los travestís en la obra de Copi, para lo que aborda en extenso su obra narrativa.
 
 The purpose of this work is to discuss the character of performance and staging of Eva Perón's figure as it is presented in two texts of the Argentinian literature: Copi's play Eva Perón (1970) and Jorge Luis Borges' short story “El simulacro” (1960). The frequent appearance of a cross-dressed actor as the main character of the play is not based on the assumed fact that this would be part of the so called “anti-Peronist mythologization”, as it had usually been done before, but on the importance of crossdressed characters in Copi's work, as the author intends to demonstrate in an extensive approach of his narrative work.

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285. Reseñas.  

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313. Libros recibidos   (NOTA BIBLIOGRáFICA)  

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317. Reality Show   (CREACIóN)  
ROFFÉ, Reina 

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321. La cama o la vida   (CREACIóN)  
SHUA, Ana María
 



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