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Revista de Filosofía Nº 33
 

Nombre de la Revista: Revista de Filosofía
Número de Sumario: 33
Fecha de Publicación: 2008/1
Páginas:
Sumario:

REVISTA DE FILOSOFIA

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid

Volumen 33  (2008/1)

Más información / TEXTO COMPLETO

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3.  Sumario 

 
Normatividad, razones semánticas y razones instrumentales - Normativity, Semantic Reasons and Instrumental Reasons 
GARCÍA SUÁREZ, Alfonso

Palabras Clave: Significado; Normatividad; Intención; Razón; Instrumental; Obligación; Hume; Kripke; Miller.
Meaning; Normativity; Intention; Reason; Instrumental; Obligation; Hume; Kripke; Miller.
 
Resumen:
Alexander Miller ha sostenido que Kripke no podría poner la tesis de la normatividad del significado al servicio de la crítica del realismo semántico disposicionalista por una vía análoga a la del rechazo humeano del realismo moral, porque las razones semánticas podrían ser a lo sumo razones hipotéticas. Comenzaré explicitando un argumento humeano contra el realismo moral. Expondré luego los motivos por los que Miller considera que Kripke no podría emplear un argumento análogo contra el realismo semántico reductivo. A partir de las consideraciones de Miller, destilaré un argumento que pretende concluir que ciertos condicionales semánticos, que denominaré condicionales RAS-DA, sustentan sólo obligaciones no categóricas o, en una terminología más tersa, obligaciones meramente instrumentales. Defenderé finalmente que el intento de ahormar los condicionales RASDA en una plantilla instrumental desnaturaliza la ontología y la fenomenología de la intención semántica. 
 
Alexander Miller has claimed that Kripke might not deploy the thesis of the normativity of meaning at the service of the critique of dispositional semantic realism, by a route analogous to the Humean rejection of moral realism, because semantic reasons could be at most hypothetical reasons. I will begin displaying a Humean argument against moral realism. Then I will explain why Miller thinks that Kripke could not an analogous argument against reductive semantic realism. From Miller remarks, I will distil an argument to the conclusion that a kind of conditionals, which I call RAS-DA conditionals, could sustain only non-categorical obligations –or in a more clear terminology, instrumental obligations. Finally, I will argue that the attempt to fit RAS-DA conditionals in an instrumental template denaturalizes the ontology and the phenomenology of semantic intention.

 

Wittgenstein a la luz de Aristóteles - Wittgenstein in the light of Aristotle  
MARRADES MILLET, Julián
25 

Palabras Clave: Vida; Significado; Uso; Comprensión; Juego de lenguaje; Universal concreto.
Life; Meaning; Use; Understanding; Language’s game; Concrete universal.
 
Resumen:
El artículo compara el modo como Aristóteles explica que un cuerpo llegue a vivir o que una mente llegue a entender, con el esquema explicativo que emplea Wittgenstein para dar cuenta de problemas como éstos: ¿qué hace posible que el signo adquiera significado, o que una acción sea el seguimiento de una regla? El interés se centra en la lógica de la explicación, y el propósito no es establecer relaciones de influencia, sino explorar analogías formales, con el objetivo de arrojar luz sobre algunos conceptos centrales del pensamiento maduro de Wittgenstein. 
 
This paper compares the way Aristotle explains how one body gets alive or the way one mind manages to understand, with the way Wittgenstein discusses some questions as how is it possible to get meaning from the sign, or to follow a rule. The paper’s goal is not to establish a real influence of Aristotle on Wittgenstein, but to explore some logical aspects of their explanation patterns, with the aim of clarifying several notions of Wittgenstein’s later philosophy.

 

Escepticismo como tragedia intelectual: Stanley Cavell y el problema de las otras mentes - Skepticism as an intellectual tragedy: Stanley Cavell and the problem of other minds 
PÉREZ CHICO, David
45 

Palabras Clave: Lenguaje privado; Concepción egocéntrica; Reconocimiento; Criterios; Wittgenstein.
Private language; Egocentric conception; Acknowledgement; Criteria; Wittgenstein.
 
Resumen:
Las posturas dogmáticas y escépticas respecto al problema de las otras mentes comparten al menos un supuesto que las convierte en las dos caras de la misma moneda: pensar que el conocimiento de las otras mentes y el de la propia mente son idénticos. Cavell discute este supuesto compartido y el del mito de lo interno convirtiendo el problema de las otras mentes en un problema de auto conocimiento (en el problema de –conocer y expresar– mi propia mente). 
 
Skeptic and dogmatic views about the problem of other minds are based on at least one shared assumption: thinking that knowledge of other minds and knowledge of our own mind are both of the same kind. Cavell negates this assumption together with the myth of the internal in such a way that he converts the problem of other minds into the problem of self-knowledge (into the problem of knowing my own mind and making myself known).

 

Política y ontología. Cara y cruz de Ortega - Politics and Ontology. Light and shade of Ortega   
BLANCO FERNÁNDEZ, Domingo
67 

Palabras Clave: Particularismo; Yo ejecutivo; Protagorismo; Autopercepción.
Particularism; Executive I; Protagorism; Selfperception.
 
Resumen:
Desde el propósito de contribuir a un balance crítico del legado de Ortega, las siguientes páginas seleccionan dos dimensiones de su pensamiento: (I) las posiciones políticas sobre España, válidas en lo esencial, y (II) sus tentativas metafísicas de superar la contraposición de idealismo y materialismo, que no alcanzan más que a yuxtaponer ambas tesis incompatibles, en ausencia de reflexión sobre la naturaleza de la autoafección sensorial. 
 
In order to contribute to an evaluation of Ortega’s legacy, the following pages select two dimensions of his work: (I) the political proposals concerning Spain, valid in the essential, and (II) his metaphysical attempts to overcome the opposition idealism-materialism, that leaves side by side both incompatible thesis, on account of the absence of reflexion about sensorial selfintuition.

 

Los tropos son naturalezas individuales - Tropes are individual natures    
GARCÍA-ENCINAS, María José
97 

Palabras Clave: Ontología; Nominalismo; Universales; Propiedad; Individuación.
Ontology; Nominalism; Universals; Property; Individuation.
 
Resumen:
En este artículo pretendo la clarificación conceptual de la idea de propiedad individual. En concreto, defiendo que las propiedades individuales no son compuestos, aunque son naturalezas individuales complejas. Por un lado, no poseen un parte “individuante” que dé cuenta de sus condiciones de individualización: las propiedades individuales tienen su propia identidad numérica primitiva. Por otro lado, no poseen un parte “común,” “universalizante” que dé cuenta de su naturaleza: las propiedades individuales son naturalezas individuales. Más aún, la creencia injustificada en que toda naturaleza ha de ser universal, o de algún modo común, está detrás de la falsa necesidad de fundamentar la individualización de las propiedades individuales. 
 
In this paper I aim at conceptually clarifying the idea of individual property. In particular, I argue that individual properties are not compounds, even if they are complex individual natures. On the one hand, they do not possess an “individuating” part that provides for their individuating conditions: individual properties have their own primitive numerical identity. On the other hand, they do not possess a “common,” “universalizing” part that provides for their nature: individual properties are individual natures. Moreover, the unjustified belief that nature must be universal, or common, lies beneath the false demand for grounding the individualization of individual properties.

 

Discovery practices in natural sciences: from analogy to preduction   
RIVADULLA, Andrés
117 

Palabras Clave: Scientific discovery; Induction; Analogy; Abduction; Preduction.
 
Resumen:
In this paper I face up to Charles Peirce’s view that deduction can never originate any idea whatsoever. According to him new ideas come to science only by means of abduction. I affirm on my side that deductive reasoning can be extended to the context of discovery in mathematical physics. Thus a new form of discovery becomes recognizable. I call it preduction and I claim that it is the way by which many factual hypotheses, theoretical laws and theoretical models are anticipated in physics. I point also to the fact that both, abduction and preduction, provide us with intrinsically fallible hypotheses. The fallibility of abductive inferences was already recognized by Peirce himself. The fallibility of preductive inferences follows directly from the fact that the available background, on which the preductive way of reasoning grounds, can be not true. Since moreover many other creativity practices, like induction, analogy and serendipity, are worthy to be taken into consideration in the methodology of natural sciences, it becomes reasonable to assume the existence of a plurality of fallible strategies in scientific discovery. 

 

El papel de la intención en la interpretación artística - The role of intention in artistic interpretation   
CASTRO, Sixto J.
139 

Palabras Clave: Interpretación; Intención; Intencionalismo hipotético; Intencionalismo moderado.
Interpretation; Intention; Hypothetical intentionalism; Moderate intentionalism.
 
Resumen:
El papel de la intención en la interpretación de textos y obras de arte es uno de los asuntos más debatidos en la estética contemporánea. Los intencionalistas aportan sus razones, que son refutadas por los anti-intencionalistas. En medio de estas posturas extremas están las posturas intermedias del intencionalismo hipotético y el intencionalismo moderado. En este artículo examinamos todas esas posiciones, sus fortalezas y debilidades, y proponemos el intencionalismo moderado como la mejor solución provisional. 
 
The role of intention in the interpretation of texts and artworks is one of the most debated topics in contemporary aesthetics. Intentionalists provide their reasons, which are refuted by anti intentionalists. Between these positions there are hypothetical intentionalism and moderate actual intentionalism. In this paper we analyze all these views, their strengths and weaknesses and we propose moderate intentionalism as the best provisional solution.

 

Naturaleza y función del gobierno en Hume - Hume on the nature and function of government   
GONZÁLEZ, Ana Marta
161
 

Palabras Clave: Gobierno; Instituciones sociales; Teoría de la justicia; Virtudes artificiales; Ciencia política moderna; Teoría psico-social de la acción; Akrasia; Ascetismo social; Interés a corto plazo; Interés a largo plazo; Equilibrio de intereses ...
Government; Social institutions; Theory of justice; Artificial virtues; Modern political science; Psycho-social action theory; Akrasia; Social ascetism; Short-term interest; Long term interest; Balance of interests; Cooperative scheme; Refinement ...
 
Resumen:
Se explora el argumento con el que Hume justifica la existencia del gobierno, articulando elementos psicológicos y sociales. Dada la tendencia natural a satisfacer antes los intereses próximos que los remotos, el cumplimiento de las normas de justicia, que hace posible una cooperación social efectiva, debe remediarse mediante un artificio, el gobierno. Una vez introducido, cumple también una función coordinadora, que potencia las actividades que naturalmente le preceden, especialmente el comercio. Indirectamente, ejerce también una función civilizadora. 
 
I explore Hume’s argument for the existence of government, in which he articulates psychological and social elements. Given the human tendency to satisfy the proximate above the remote interests, the fulfilment of the rules of justice, which makes social cooperation possible, must be warranted by the artifice of government. Once the government is in place, it also performs a coordinating function, which strengthens preexistent activities, such as commerce. Indirectly, the government fulfils also a civilizing function.
 
 



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