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Gerión. Revista de Historia Antigua. Nº 26
 

Nombre de la Revista: Gerión. Revista de Historia Antigua.
Número de Sumario: 26
Fecha de Publicación: 2008/1
Páginas:
Sumario:

GERION. Revista de  Historia Antigua

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid

Vol 26 - Nº 1  (2008)

Más información / TEXTO COMPLETO 

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3.  Sumario  /  5.  Contents   

 
Itineraria Anatolica Antiqua. La red viaria de los sectores montañosos septentrionales de Anatolia: las rutas nororientales y el Imperio hitita - Itineraria Anatolica Antiqua. The road network of the Northern mountainous sectors of Anatolia: the Northeastern routes and the Hittite Empire     
GONZÁLEZ SALAZAR, Juan Manuel | LUCÍA CASTEJÓN, Rodrigo

Palabras Clave: Anatolia septentrional; Hititas; Geografía Anatólica; Rutas; Gasgas
 
Northern Anatolia; Hittites; Anatolian Geography; Routes; Gasgeans
 
Resumen:
La investigación de una región particular también conlleva el estudio de su red de comunicaciones. Así, en las siguientes páginas, se revisarán brevemente las rutas e itinerarios que pudieron atravesar el complicado paisaje de gran parte de Anatolia septentrional durante la Antigüedad para poder abordar un completo análisis regional de estos sectores geográficos en época hitita durante gran parte del II milenio a.C.
 
 The investigation of a particular region also bears the study of its net of communications. So, in the following pages, it will be briefly checked the routes and itineraries that could cross the complicated landscape of great part of north Anatolia during the Antiquity with the intention of doing a study to approach firmly to a complete regional research of this area in the Hittite Period, during great part of the II millennium B.C.
 
 
Estelas en el aire, palabras sobre el mar: Wenamón y el monarca fenicio - Stelae in the air, words on the sea: Wenamon and the phoenician wing    
PÉREZ-ACCINO, José-R.
23 
Palabras Clave: Literatura egipcia; Cultura fenicia; Unamón; Wenamón; Estelas; Biblos
 
Egyptian literature; Phoenician culture; Wenamun; Stelae; Byblos
 
Resumen:
Lo egipcio ha sido con frecuencia objeto de soslayo en el análisis de la transmisión de algunos elementos de la cultura fenicia en el Mediterráneo. El conocido texto conocido como Viaje de Wenamon contiene un diálogo único entre un egipcio y un monarca fenicio a propósito de la posibilidad de erección de una estela para este último. La conversación pone de manifiesto una serie de aspectos dignos de reseñarse en cuanto a la estructura del discurso textual de un texto de tales características y relacionados también con la funcionalidad del mismo, especialmente el hecho de que la confección y erección de una estela es algo inherente a la esencia del poder monárquico y reservado a ella. El presente comentario pretende señalar el grado con el que este diálogo arroja luz sobre el concepto de estela como documento y materialización de la acción monárquica así como de las circunstancias de su diseño textual y de su confección. .
 
 Egyptian culture has been often overlooked as an operative element within the broader phenomenon of the dissemination of phoenician culture in the Mediterranean. The Report of Wenamun contains a unique dialogue between an Egyptian and a Phoenician king in respect of the design and fabrication of a stela for the second. This interchange highlights several different aspects pertaining to the functionality of a stela, particularly its direct connection with the essence of royalty as an object whose fabrication is reserved to it. This article throws some light onto the operative concept of a stela as a material proof of the royal action as well as the circumstances of its design and fabrication.
 
 
En El corazón de las tinieblas. Forma y dinámica en la colonización fenicia de Occidente - In Heart of the Darknesses. Form and dynamics in the Phoenician colonization in the West     
MORENO ARRASTIO, Francisco José
35 
Palabras Clave: Colonialismo; Península ibérica; Colonización fenicia; Dinámica no lineal; Tartessos; Estelas decoradas del Suroeste; Dinámica fractal; Hachas de talón; Monopolio
 
Colonialism; Iberic Peninsula; Phoenician colonization; Dynamics non linear; Tartessos; Decorated steles of the Southwest; Fractal dynamic; Axes of heel; Monopoly
 
Resumen:
El destino afortunado de las colonias fenicias en Occidente plantea el problema de su dinámica de crecimiento, desarrollado, en mayor o menor medida, en competencia por el espacio. Esta condición, por sí misma, determina una dinámica que afecta en teoría a sucesivos conjuntos, de la población y de cada uno de sus agregados, en cada una de sus escalas. Lo que convierte al proceso de la colonización en un objeto dinámico autosemejante en el que el afán de monopolio puede constituir el algoritmo que, al iterarse, explica el conjunto y su persistencia. Desde este modelo, que permite relacionar los hallazgos de Huelva, las estelas decoradas, los santuarios o la distribución de objetos orientalizantes, etc., la arqueología fenicia colonial y tartésica se convierte en testigo de un creciente monopolio oriental en la costa y el interior de la Península Ibérica.
 
 The succesful history of the Phoenician colonies in the West poses the problem of its growth dynamics evolved to a certain degree amidst a competition for space. This condition, in itself, determines a dynamics affecting theoretically its population and other components in each of the levels of the colonial phenomenon. In turn, this converts the colonization process in a dynamic self-similar object in which the monopolistic aim could be construed as an algorithm which, upon iteration, explains the survival of the colonial group. This model allows for the relation between the finds in Huelva, decorated stelae, sanctuaries and/or the distribution of orientalizing finds. Thus, Phoenician colonial and Tartesian bear witnesses of an increasing oriental monopoly in both the coast and interior of the Iberian Paeninsula.
 
 
Tarsis y la monarquía unificada de Israel - Tarshish and the United Monarchy of Israel     
GONZÁLEZ DE CANALES, F. | SERRANO, L. | LLOMPART, J.
61 
Palabras Clave: Historicidad de la Biblia; Huelva; Tarsis; Ofir; Monarquía Unificada de Israel; Estructura Escalonada de Piedra; Gran Estructura de Piedra
 
Colonialism; Iberic Peninsula; Phoenician colonization; Dynamics non linear; Tartessos; Decorated steles of the Southwest; Fractal dynamic; Axes of heel; Monopoly
 
Resumen:
El hallazgo de numerosos restos fenicios de datación anterior al inicio de la colonización fenicia occidental y la explotación de recursos evidenciada identifican el hábitat de Huelva con Tarsis desde su mención en 1 Reyes 10.22. Sin embargo, la reciente revisión de la fiabilidad histórica de la Biblia cuestiona tanto esta identidad como unas navegaciones fenicias al lejano Occidente en la segunda mitad del siglo X a.C. El presente trabajo apunta que Jerusalén pudo constituir en esa época un centro de poder y asegura la existencia de escribas en el siglo IX a.C. que dispusieron de noticias fiables sobre acontecimientos del reinado de Salomón.
 
 The find of numerous Phoenician remains, dated prior to the beginning of Western Phoenician colonization, and the exploitation of resources evidenced thereof, identify the Huelva habitat with Tarshish since its mention in 1 Kings 10.22. However, this identity together with the Phoenician voyages to the far West in the second half of the 10th century BC, are somehow questioned by the recent revision of the historical reliability of the Bible. The present work suggests that Jerusalem might have been a power center at that time and assures the existence of scribes, towards mid 9thh century BC, who handled trustworthy news of certain events during the kingdom of Solomon.
 
 
Dedicantes en los tofet: la sociedad fenicia en el Mediterráneo - Devoutes in the tofet: the phoenician society in the Mediterranean    
RUIZ CABRERO, Luis Alberto
89 
Palabras Clave: Sociedad fenicia; Inscripciones fenicias; Tofet
 
Phoenician society; Phoenician inscriptions; Tofet

Resumen:
Las inscripciones halladas en los tofet nos permiten avanzar en el conocimiento de la sociedad, no solo de la ciudad de Cartago, sino de las diversas ciudades fenicias del Mediterráneo. La ejecución del ritual molk, celebrado en estos santuarios, parece sufrir una socialización a partir del siglo V, hallando desde altos cargos: sufetes y rabs, hasta población de tipo dependiente.
 
 The inscriptions found in tofet allow us to advance in the knowledge of the society, not only of the city of Carthage, but of the diverse Phoenician cities of the Mediterranean. The execution of the ritual molk, celebrated in these sanctuaries, seems to undergo a socialization from the century V, finding from high positions: sufetes and rabs, until population of dependent type.
 
 
El poblamiento rural fenicio en el sur de la Península Ibérica entre los siglos VI a III a.C. - Rural phoenician population in the south of the Iberian Peninsula between 6th to 3rd centuries BC    
LÓPEZ CASTRO, José Luis
149 
Palabras Clave: Asentamientos rurales; Agricultura fenicia occidental
 
Rural settlements; Western Phoenician agriculture
 
Resumen:
En el artículo se analizan las evidencias del poblamiento rural fenicio occidental y la explotación de los recursos durante los siglos VI a III a.C. en el Sur de Iberia, entendiendo que se trata de poblamiento perteneciente a los territorios de las ciudades fenicias. Se propone una síntesis de un tema poco estudiado, a partir de una tipología de asentamientos rurales atendiendo al rango y al tamaño de los mismos, empleando la información procedente de excavaciones y prospecciones, así como los análisis arqueobotánicos.
 
 In the paper are analyzed the evidences of rural western Phoenician population and soil exploitation between 6th to 3rd centuries BC in southern Iberia, assuming that all they belonged to the political territories of western Phoenician cities. A tipology of rural settlements is proposed using range and size criteria. Archaeological surveys information and agricultural evidences from excavations, based on archaeobotanical analysis in some western Phoenician sites are used to propose a synthesis of a non well studied topic.
 
 
Manifestaciones de la religiosidad mediterránea en la Protohistoria canaria (circa s. X a.n.e. al s. XV d.n.e.) - Manifestations of the mediterranean religion in the Canary Islands Protohistory (circa s. X B.C. to s. XV A.C.)   
ATOCHE PEÑA, Pablo | RAMÍREZ RODRÍGUEZ, Mª Ángeles
183 
Palabras Clave: Islas Canarias; Protohistoria; Arqueología; Fenicio-púnico; Ritos y creencias
 
Canary Islands; Protohistory; Archaeology; Pheno-punic; Rituals and beliefs
 
Resumen:
En este trabajo reflexionamos acerca de algunos elementos de culto pertenecientes a la etapa protohistórica canaria que tuvieron su origen en el Mediterráneo y que tras alcanzar el Archipiélago Canario se vieron sometidos a transformaciones reflejo de un claro fenómeno de adaptación cultural. Para ello habremos de introducirnos en algunas de las creencias y de las facetas del comportamiento religioso de los canarios protohistóricos, en particular por lo que a sus relaciones de origen se refiere, terreno en el que es posible vislumbrar puntos de partida y adaptaciones concretas surgidas tras su establecimiento en las islas.
 
 In this work, we present some ideas about cultural elements of the Canary Islands Protohistory, that were originated in the ancient Mediterranean which, after reaching the islands, were subjet of transformation, as a result of a cultural adaptation phenomenon. We visit some of the protohistoric canarian believings and religious behaviours, particularly concerned by their origins. From them it is possible to acquire their precedence and to study the particular adaptations produced after the settlement within the islands.
 
 
Grafito con temática naval del Geométrico griego. A propósito de las galeras eubeas con pie de mástil sobre caballete - Graffiti whit naval thematic of the Geometric Greek period. With regard to Eubean galeras with foot of mast on trestle    
GUERRERO AYUSO, Víctor M.
203 
Palabras Clave: Galera; Eubea; Estilo Geométrico; Mástil; Caballete
 
Galley; Euboean; Geometric style; Mast; Trestle
 
Resumen:
El presente artículo pretende realizar el análisis de un grabado de temática naval de gran importancia para el conocimiento y la correcta identificación de las galeras eubeas preclásicas. Una categoría de naves que tenía elementos de la arquitectura naval distintos de los que presentaban sus contemporáneas del Ática y del Peloponeso. Un aspecto de extraordinario interés es que, muy probablemente, el grabado fue realizado por un marino, lo que proporciona a este documento iconográfico un valor testimonial muy importante.
 
 This article analyses an engraving with a naval theme that is highly useful in ascertaining and correctly identifying pre-classical Euboean galleys, a kind of vessel with different elements of naval architecture from its contemporaries in Attica and the Peloponnesian Islands. One extraordinarily interesting aspect is that the author of this engraving was a sailor, which endows this iconographic document with a highly significant testimonial value.
 
 
La revalorización de la Tierra y de la “autoctonía” en la Atenas de los Pisistrátidas: el nacimiento de Erictonio y de Dioniso órfico - The revaluation of Earth and autochthony in Peisistratid Athens: Erichthonius and orphic Dionysos birth   
VALDÉS GUÍA, Miriam
235 
Palabras Clave: Consolidación de ciudadanía de agricultores y artesanos; Desarrollos culturales y cultuales con los Pisistrátidas; Autoconía; Orfismo
 
Citizenship of peasants and artisans; Religious and cultural developments in Peisistratid Athens; Auchthoctony; Orphism
 
Resumen:
La creación del mito político de la autoctonía presupone la consolidación de una ciudadanía ateniense en la que se incluye al demos agricultor y artesano, situación que se consolida, antes de la democracia, en el s.VI con Solón y Pisístrato, y coincide con algunos desarrollos (como el “nacimiento” de Erictonio o las Panateneas) que permiten conjeturar la valoración de la idea de autoctonía en esos momentos. Esta valoración deja sentir su influencia en corrientes y literatura órficas que se desarrollan en esos años en Atenas - como la cosmogonía atribuída a Muso o las obras de Laso de Hermíone - pero al mismo tiempo se deja influenciar asimismo por los componentes ctónicos que desde el inicio se encuentran en los desarrollos mítico- rituales del orfismo, como aquellos incluidos en el “nacimiento de Dioniso” vinculado a los Pequeños Misterios de Agras.
 
 The creation of the political myth of autochthony presupposes the consolidation of an Athenian citizenship that include the demos of peasants and artisans; this situation is consolidated, before democracy, in the VI Century B.C., with Solon and Peisistratus, and fit with some developments (the “birth” of Erichthonius or the Panathenaia) that allow us to suppose the valoration of the autochthony idea in these moments. This valoration influences orphic literature that developed in those years in Athens –like Musaios cosmogony or the Lasos of Hermione Works - but, at the same time, are also influenced by chthonic components that are included, since the beginning, in the mythical and ritual orphic developments, as those integrated in the “Birth of Dionysus”, linked with the Lesser Mysteries of Agrai.
 
 
Las Panateneas: un ejemplo de relaciones sociales a través de la fiesta - The Panathenaia: an example of social links through the festivals     
NUEZ PÉREZ, María Eugenia De La
255 
Palabras Clave: Panateneas; Atenas; Relaciones sociales; Religión; Fiesta
 
Panathenaia; Athens; Social links; Religion; Festivals
 
Resumen:
En la antigua Grecia, las fiestas eran el ámbito de lo sagrado más cercano a los fieles. A través de la fiesta éstos podían establecer unas relaciones más sólidas no sólo con la divinidad sino también entre ellos ya que la religión es un elemento más de la cultura y como ella refleja los cambios que se producen en la sociedad. Las Panateneas son un buen ejemplo de estas relaciones y de los cambios que se producen en ellas a lo largo del tiempo dejando sus huellas en la fiesta. Estos cambios son más evidentes en el s. V a. C. del cual nos vamos a ocupar en el presente artículo.
 
 In ancient Greece, the festivals were the most visible link between the deity and the citizens. The Religion was another element of the culture thus, the social or political changes are reflected in the festivals. Panathenaia are a privileged festival because we can see this changes in the socials links through the variations in the ritual, specially in V B. C. the period which I will studied in this paper.
 
 
The competitive spirit in Flora - El espíritu competitivo en Flora    
YIANNAKI, Soteria
267 
Palabras Clave: Athlete; Games; Prize; Flora; Olive Tree; Religion; Ideals
 
Atleta; Juegos; Premios; Flora; Olivo; Religión; Ideales
 
Resumen:
The ancient Greek athletic spirit was achieving apotheosis at the time of the victor's reward. The athletes achieved immortality throughout the centuries at the very specific time of their crowning and their prize came from the flora. This is why ancient Greeks' Games including leaves and wreaths were known as "phyllophoroi", "stephanophoroi" or "phyllites" Games and contained virtues and ideals. During the Cosmogony, on the third day of Creation, God said, "Let the earth bring forth grass (flora) and so sprouts the olive tree", its presence expressing hope, peace and tranquility in the Bible. The olive tree will play a vital role both in human life and its manifestations as well as in art, religion and in the athletic field. It will also represent a special emblem for regions, games, semigods and Gods. In particular, it is found at the Phaestos Disc (Minoan era), as a holy tree at ancient Olympia (Holy Altis), as a prize at Panathenea and the Olympic Games and furthermore as a symbol of peace in the hands of the embattled goddess Athena. At the same time, it is awarded in athletic and cultural competitions. It also has an equivalent sense in Christianity, starting with Noah's flood, certifying its "adoption" from religion. We will find proportional meaning at the apples, awarded before the "kotinos", the oak tree, the laurel, the pine tree, the celery, the myrtle, the aspen wreath and the barley, considered to be God's symbols. These are symbols that survived throughout the centuries and even nowadays they have a global meaning due to their power and importance. They represent values and ideals of great significance, expressing the holiness of human acts via the yearly renaissance of nature.
 
 En la Grecia antigua, el espíritu atlético alcanzaba su punto culminante en el momento en el que el vencedor recibía la recompensa por su triunfo. Precisamente en el momento en que recibían la corona que simbolizaba su victoria, los atletas conseguían la inmortalidad, y esa recompensa venía de la flora. Los juegos antiguos en los que los vencedores recibían hojas y coronas eran llamados “phyllophoroi”, “stephanophoroi” o “phyllites”, y esas hojas y coronas representaban virtudes e ideales. En el día tercero de la Creación del mundo, Dios dice: "Que la tierra haga nacer la hierba (flora), y así brota el olivo"; su presencia expresa esperanza, paz y calma en la Biblia. El olivo desempeñará un papel fundamental en la vida humana y sus manifestaciones, en el arte, la religión y también en el terreno deportivo. Será también el emblema de ciudades, juegos, semidioses y dioses. En concreto, se encuentra en el disco de Festo (época minoica), en la antigua Olimpia como árbol sagrado, en las Panateneas y en los Juegos Olímpicos como premio, y además es símbolo de paz en las manos de Atenea, la diosa armada. Se entrega como premio en competiciones deportivas y culturales. En la tradición judeo-cristiana tiene un simbolismo semejante, empezando por el diluvio de Noé, donde se certifica su uso "religioso". Un sentido similar puede tener la manzana que se entregaba como premio antes de la rama de olivo ("kotinos"), las coronas de roble, laurel, pino, apio, mirto y álamo, y la cebada, considerada símbolo de los dioses. Hay símbolos que sobrevivieron en el curso de los siglos, e incluso en nuestros días tienen un significado global debido a su poder e importancia, y representan valores e ideales fundamentales, expresando la sacralidad de los actos humanso a través del renacimiento anual de la naturaleza.
 
 
Agripina e as outras. Redes femininas de poder nas cortes de Calígula, Cláudio e Nero - Agrippina and the Others. Female networks of power in the courts of Caligula, Claudius and Nero  
SIMÕES RODRIGUES, Nuno
281 
Palabras Clave: História das Mulheres na Antiguidade; Política romana sec. I; Agripina Menor; Júlio-Cláudios
 
Ancient History and Women`s History; Roman politics I century; Agrippina the Younger; Julio-Claudios
 
Resumen:
Uma das características da corte imperial romana no século I d.C. parece ter sido o facto de as mulheres terem exercido formas de pressão política, ainda que esse não fosse de todo um dos seus campos de acção. Ou, pelo menos, oficialmente não o seria. Para o Homem clássico, efectivamente, a intervenção feminina no domínio da política era considerada uma atitude contra-natura. Mas o facto é que as fontes antigas nos deixam perceber que houve várias figuras que não se deixaram intimidar pela interdição e assumiram papéis mais ou menos activos, de uma forma mais ou menos evidente. Agripina Menor é um desses casos, senão o mais paradigmático do século I d.C. Mas ao lado dela, ou contra ela, estiveram outras mulheres, como as aristócratas Júlia Drusila, Júlia Livila, Valéria Messalina, Lólia Paulina, Domícia Lépida, Cláudia Octávia e Popeia Sabina, as cortesãs Calpúrnia e Cleópatra, a liberta Acte ou ainda Locusta. Aparentemente, a História do primeiro século da nossa era também se faz com estes nomes. Este artigo pretende assim apresentar um resumo das conclusões do estudo que temos vindo a desenvolver no âmbito da participação das mulheres no universo político de Roma no século I d.C.
 
 In First Century Imperial Rome, apparently, women were politically active, although that wasn't an official way to act. To the roman Man, feminine politics was an anti-nature issue. But the fact is that ancient sources show women reacting against that standard way of living, in a more or less evident form. Agrippina the Younger is one of those examples, maybe the best known. But we know of other cases that prove this perception of the reality, such as the aristocratic Julia Drusilla, Julia Livilla, Valeria Messalina, Lollia Paulina, Domitia Lepida, Claudia Octavia, Poppaea Sabina, the courtesans Calpurnia and Cleopatra, the freedwoman Acte or even Locusta. First century History must also to be studied with these women as central characters. Our paper aims to present a resume of the conclusions we have reached within a research on feminine participation in Politics in first century Rome, we have been developing.
 
 
La literatura como vía a la gloria en el Dialogus de Tácito - Literature as a path to glory in Tacitus’ Dialogus   
SÁNCHEZ VENDRAMINI, Darío N.
297 
Palabras Clave: Tácito; Dialogus de oratoribus; Aristocracia senatorial; Valor social de la literatura
 
Tacitus; Dialogus de oratoribus; Senatorial aristocracy; Social value of literature
 
Resumen:
En este trabajo se presentan algunas líneas generales de una lectura del Dialogus de oratoribus desde una perspectiva ligada a la historia social. En función de esta mirada, el Dialogus se revela como una rica fuente de información sobre los procesos de permanente adaptación de la aristocracia senatorial a la consolidación del poder imperial. En este sentido es especialmente relevante el desplazamiento del valor relativo de diferentes esferas de actividad tradicionales de la aristocracia romana –que Tácito deja reconocer en esta obra y, más concretamente, el creciente papel de la literatura como sustituto de otras ocupaciones tradicionales de la elite romana.
 
 In this paper a general interpretation of the Dialogus de oratoribus is presented from the viewpoint of social history. Out of this perspective the Dialogus reveals itself as a rich source of information about the constant adaptation processes of senatorial aristocracy to the consolidation of imperial power. In this sense, it is especially relevant the change in the relative values attached to different traditional activity fields of the roman aristocracy -which Tacitus let us know in this work- and, more precisely, the growing importance of literature as a substitute for other traditional occupations of the roman elite.
 
 
Republique et citoyennete a l'aube du second siecle. Une certaine idée de la république chez Pline le Jeune - República y ciudadanía al alba del siglo segundo. Una determinada idea de la república en Plinio el Joven    
MIGNOT, Dom A.
313 
Palabras Clave: Second siècle; Urbs; Question sociale; Libertas; Securitas; Idée démocratique; Rectitude des votes
 
Siglo segundo; Ciudadanía; Cuestión social; Libertad; Seguridad; Idea democrática
 
Resumen:
De nombreux auteurs dont Th.Mommsen, E. Allain, C. E. Pulciano et F. Trisoglio et J. Gaudemet ont relevé l'esprit profondément humaniste qui animait Pline le Jeune et qui se traduit par ses donations, son aide et son soutien auprès de jeunes gens de sa cité de Côme mais aussi par son inquiétude d'une répression trop sévère à l'égard des chrétiens de Pont et Bithynie. Son souci à l'égard des esclaves et des affranchis témoigne également, chez ce disciple lointain de Cicéron (P. Dragicevic), d'un intérêt accru pour la “question sociale” et pour le développement en taille et en sagesse de la Cité. C'est ainsi que Pline envisage sous deux aspects qui paraissent profondément contradictoires un idéal dont l'idée démocratique n'est pas absente: non seulement les citoyens doivent être nombreux mais ils doivent jouir de la libertas, de la securitas et respecter un «état de droit» en ne bousculant pas les bonnes traditions acquises. Les membres de la Cité idéale de Pline participent certes à la grandeur de l'Urbs de par leurs activités et leur confiance en César mais n'ont pas à modifier le régime parfait et harmonieux que semble dorénavant incarner le Prince. Il n'y a donc plus de place pour la démagogie car «le nombre ne peut avoir raison du poids des sentences, de la justesse des votes... de la qualité des avis.» Dès lors, l'opinion de Pline est le reflet de la nouvelle mentalité «antonine» au début du Second siècle ; elle préfigure la conception latine généreuse mais réduite de la ciuitas du Bas-Empire.
 
 Numerosos autores de los cuales Th. Mommsen, E. A1llain, S. E. Pulciano, F. Trisolgio y J. Gaudemet han alzado el espiritù profondamento humanisme que anima Plinio le Joven y que se traduce por sus donaciones su ayuda y su sosten hacia juvenes de su ciudad de Como pero tambien por su proccupacion de una represion demasiada dura hacia los Cristianos de Ponto y Bitinia. Su cuidado en consideracion a los esclavos y los emancipados testiga de la misma manera por este lejano discipulo de Tullius Cicero (Padre Dragicevic) de un interes mas importante por la cuestion sociale y por el desarrollamiento en estatura e en sabiduria de la ciudad. Asi es que Plinio ve dos aspectos que aparecen profundamente contradictorios un ideal cuya idea democratica n o es ausente : non solo los ciudadanos no deben estar numerosos pero deben gozar de la libertas de la securitas y respectar un «estado de derecho» sin trastonar las buenas tradiciones recibidas . Los membros de la ciudad ideal de Plinio participan desde luego al prestigio del Urbs con sus actividades y su confianza en Caesar pero no han que cambiar el regimen perfecto e armonioso que parece desde ahora encarnar el Principe. No hay desde luego sitio por la demagogia: pues, «el nombre no puede tener razon del peso de las semillas, de la rectidud de los votos… de la calidad de los avisos. » Asi, la opinion de Plinio es el reflecto de la nueva mentalidad «antoniana» al principio del segundo siglo ; prefigura la concepcion latina generosa pero recta de la ciudad del Bajo Empiro.
 
 
Les dieux gaulois à la bourse - The Gaulish Gods with the Purse    
ZAVARONI, Adolfo
327 
Palabras Clave: Lugus; Mercure; Bacchus; Cernunnos; Rosmerta; Bourse-marsupium; Caducée, Coq; Bouc; Oeuf; Régénération; Double principe
 
Lugus; Mercury; Bacchus; Cernunnos; Rosmerta; Purse-marsupium; Caduceus; Cock, Ram; Egg; Rebirth; Double principle
 
Resumen:
Les attributs les plus fréquents du Mercure gaulois sont le caducée, la bourse, le coq et le bouc (ou le bélier). L'analyse de ces attributs, qui sont occasionnellement associés à d'autres divinités, montre que leurs functions concernaient le cycle de la régénération: plutôt qu'être un symbole de la richesse dispensée par Mercure ou Rosmerta, la bourse contient les germes ou âmes prêtes à la réincarnation. Le même symbolisme est dénoté par le seau de la déesse. Le coq aussi, comme l'oeuf, est un symbole de régénération, tandis que le bouc - comme chaque animal cornu - et le caducée dénotent que toute nouvelle vie contient le double principe reproduisant tant la vie que la mort données par ces divinités.
 
 The most frequent attributes of the Gaulish Mercury are the caduceus, the purse, the cock and the he-goat or ram. Analysis of these attributes, which are occasionally associated with other divinities, shows that their functions concern the cycle of regeneration. The purse seems to contain embryons of a new life rather than coins dispensed by Mercury or his mate Rosmerta. The same symbolism is denoted by the bucket sometimes held by the goddess. The cock, as well as the egg, is also a symbol of rebirth, while the he-goat - as well as any horned animal - and the caduceus allude to the fact that any new life contains intrinsically the double principle reproducting both life and death.
 
 
Sentimiento y orgullo cívico en Hispania: en torno a las menciones de origo en la Hispania Citerior - Feeling and civic pride in Hispania: around the mentions of origo in the Hispania Citerior  
ANDREU PINTADO, Javier
349 
Palabras Clave: Origo; Epigrafía; Comunidad cívica; Auto-representación; Municipalización
 
Origo; Epigraphy; Civic Community; Self-Representation; Municipalization
 
Resumen:
Partiendo del concepto jurídico de origo como vinculación hereditaria de un individuo a una determinada comunidad cívica en época romana, el presente trabajo recoge y analiza el repertorio de inscripciones de la Hispania Citerior con alusión a esta realidad al tiempo que se reflexiona sobre los posibles usos auto-representativos de su indicación en la epigrafía pública, honorífica y monumental.
 
 On the legal concept of the origo as somebody´s link with a civic community in Roman times, the following paper studies the inscriptions from the Hispania Citerior with references to this term and also reflects on the possible self-representation purposes of its indication in public, honorific and monumental inscriptions.
 
 
Cultos militares y espacios sagrados en el campamento de la legio VII gemina en León - Military cults and sacred places in the camp of the legio VII gemina in Leon    
MORILLO CERDÁN, Ángel
379 
Palabras Clave: Epigrafía; Arqueología; Dioses romanos; Templos; Espacios sagrados; Campamentos romanos; León
 
Epigraphy; Archaeology; Roman gods; Temples; Sacred spaces; Roman camps; León
 
Resumen:
A partir de las evidencias epigráficas sobre cultos militares romanos recogidas en la ciudad de León, procedentes en su mayoría de la muralla tetrárquica, se traza un panorama sobre religiosidad en el campamento de la legio VII gemina, donde divinidades como Diana, las Ninfas y el Genius de la Legión VII, además del emperador, ocupan una posición preeminente. Junto a ellas se constatan otras deidades como Marte, documentado por primera vez en León. A partir de la posición que ocupaban dichas lápidas en la obra de la muralla, así como de algunas evidencias topográficas, literarias y arqueológicas planteamos diversas hipótesis de trabajo sobre la posible localización de algunos espacios sagrados en determinadas zonas del campamento y su periferia.
 
 Starting from the epigraphic evidences found in León, mostly reused in the Tetrarchic wall, about the Roman military cults, we draw a scene of the religious beliefs in the camp of the legio VII gemina, where goddess like Diana, the Nymphs and the Genius of the seventh legion, as well as that of the emperor, hold a prominent position. Together with them, other divinities are stated, that is the case of Mars, documented in León for the first time. Taking into account the place were those plaques were located within the wall and some topographic, literary and archaeological evidences, we proposed some hypothesis about the possible location of several sacred spaces in certain areas of the camp and its surroundings.
 
 
Algunas consideraciones sobre municipios flavios en la Meseta septentrional - Some considerations on Flavian municipalities in the Northern plateau     
HERNÁNDEZ GUERRA, Liborio
407 
Palabras Clave: Civitates; Municipium; Leyes municipales; Magistraturas; Meseta Septentrional
 
Civitates; Municipium; Municipal laws; Magistratures; North Meseta
 
Resumen:
El proceso de municipalización en Hispania durante la época flavia afecta de forma decisiva también a la Meseta septentrional en donde numerosos núcleos urbanos adquieren el nuevo estatuto jurídico que les permite integrarse en la administración romana, aunque algunos ya habían tenido la posibilidad de acceder en tiempos anteriores.
 
 The process of municipalization in Hispania during the epoch flavia affects of decisive form also the north Plateau in where the numerous urban nuclei acquire the new juridical statute that you allow them to integrate in the Roman administration, although some already had had the possibility to accede in previous times.
 
 
¿Típicamente romano? Publicación de documentos en tablas de bronce - Typically roman? Publishing documents in bronze tablets    
CABALLOS RUFINO, Antonio
439 
Palabras Clave: Epigrafía jurídica; Significación y funcionalidad de los bronces epigráficos; Normativa jurídica; Modelos culturales romanos; Propaganda político-ideológica; Diferencias Occidente-Oriente; Bética romana
 
Juridical epigraphy; Meaning and functionality of bronze inscriptions; Legal norms; Roman cultural models; Political-ideological propaganda; Differences East-West; Roman Baetica
 
Resumen:
El Occidente romano siguió el modelo canónico de la Urbe de exponer públicamente en tablas de bronce aquellos documentos normativos a los que se quería atribuir inviolabilidad y perdurabilidad, tal como se documenta en el paradigmático caso de la Bética. El elevado número de epígrafes en bronce recuperados durante los últimos años en esta provincia ha permitido avances sustanciales en el estudio de la significación y la heterogénea funcionalidad de este tipo de documentos. Por contra en Oriente, salvo que mediase una expresa instrucción al respecto, se recurría al mármol como soporte para estos testimonios.
 
 The Roman west followed the Urbs' canonical pattern of publicly displaying in bronze tablets those legal documents to which inviolability and durability wanted to be given, as documented in Baetica's paradigmatic case. The high number of bronze inscriptions recovered in recent years in this province has allowed for substantial improvement in our knowledge about the meaning and the heterogeneous functionality of such documents. Marble was, in contrast, the chosen material for inscribing this kind of documents in the East, if there was not an express instruction otherwise.
 
 
La violencia religiosa cristiana en la Historia Eclesiástica de Sócrates durante el gobierno de Teodosio II y en la Historia Eclesiástica de Teodoreto de Cirro - The Christian religious violence in the Ecclesiastical History of Socrates during the government of Theodosios II and in the Ecclesiastical History of Theodoretus of Cyrus    
BLÁZQUEZ MARTÍNEZ, José María
453 
Palabras Clave: Teodosio II; Cirilo; Éfeso; Siervos; Novacianos; Judíos; Monjes; Romanos y persas; Violencia; Arrio; Melecio; Alejandro; Eusebio; Atanasio; Constancio
 
Theodosius II; Cyril; Ephesus; Serves (Slaves); Novatians; Judaism; Monks; Romans and Persians; Violence; Arius; Meletius; Alexander; Eusebius; Athanasius; Constantius
 
Resumen:
 La violencia cristiana en la Historia Eclesiástica de Sócrates durante el gobierno de Teodosio II, y en la Historia Eclesiástica de Teodoreto de Cirro. Cirilo en Alejandría. Concilio de Éfeso. Siervos. Los novacianos. Los judíos. Monjes. Romanos y persas. Arrio. Melecio de Egipto. Cartas de Alejandro, de Arrio, de Eusebio de Nicomedia sobre la doctrina de Arrio. El paganismo. Eusebio de Nicomedia en Constantinopla. Acusaciones contra Atanasio. Política religiosa de Constancio.
 
 The christian vilolence in the Ecclesiastic History of Sócrates during the government of Theodosius II and in the Ecclesiastic History of Theodoret of Cyrrus. Theodosius II. Cyril of Alexandria. Council of Ephesus. Serves (Slaves). The Novatians. The Judaism. Monks. Romans and Persians. Arius. Meletius from Egypt. Letters from Alexander, from Arius, from Eusebius of Nicomedia about the doctrine of Arius. The paganism. Eusebius from Nicomedia in Constantinople. Accusations against Athanasius. Religion Politics of Constantius.
 
 
In cimiterio: dos cánones pseudoiliberritanos relativos al culto martirial - In cimiterio: Two Pseudoiliberitan Canons Concerning the Martyrial Cult    
VILELLA, Josep
491 
Palabras Clave: Cánones pseudoiliberritanos; Culto martirial; Cimiterium; Cirios; Vigilias
 
Pseudoiliberitan Canons; Martyrial Cult; Cimiterium; Candles; Vigils
 
Resumen:
Los c. 34 y 35 pseudoiliberritanos son examinados en función del léxico utilizado y de sus enunciados. La exégesis analítica y comparativa efectuada evidencia que ambos se refieren a prácticas relacionadas con el culto martirial: al alumbrado diurno de cirios en iglesias cementeriales y a la presencia femenina en las vigilias natalicias, asimismo realizadas en tales iglesias. Tanto la forma cimiterium que comparten los dos textos normativos como las prohibiciones anunciadas en uno y otro permiten, además, datarlos a partir de finales del s. IV. Las conclusiones alcanzadas para estos dos cánones también contribuyen a conocer mejor la génesis y estructura de la compilación que los incluye.
 
 The vocabulary and the contents of the pseudoiliberitan canons 34 and 35 are examined. An analytical and comparative exegesis carried out proves that both concern practices related to the martyrial cult: candles daily lighting in cemeterial churches, and feminine presence in natalitial vigils also in such churches. The form cimiterium that both normative texts share, as well as the prohibitions formulated in one and another, allow to date them since late fourth century on. Moreover, the conclusions achieved for these two canons also contribute to a better knowledge of the genesis and structure of the compilation in which they are included.
 



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