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Complutum Nº 20
 

Nombre de la Revista: Complutum
Número de Sumario: 20
Fecha de Publicación: 2009/2
Páginas: 254
Sumario:

Complutum

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid

Volumen 20  Número 2  (2009)               ISSN: 1131-6993       

Más información / TEXTO COMPLETO          

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Sumario / Contents

DOSSIER:   ARQUEOASTRONOMÍA

UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 11-21 
Arqueoastronomía: Una nueva perspectiva en la investigación arqueológica - Archaeoastronomy: A new perspective in the archaeological research   144 KB     
CERDEÑO SERRANO, Mª Luisa | RODRÍGUEZ CADEROT, Gracia

Palabras Clave: Arqueoastronomía; Astronomía Cultural; Arqueometría; Arqueología española
Archaeoastronomy; Cultural Astronomy; Archaeometry; Spanish archaeology
 
Resumen:
Se justifica el interés de la publicación del presente volumen monográfico por la necesidad de precisar y difundir el papel que la arqueoastronomía puede jugar en el marco de la investigación arqueológica española. Se comenta el debate teórico y metodológico actualmente planteado en torno a esta disciplina y se sugiere su inclusión en el marco general de la Arqueometría.
 
 The interest and opportunity of this publication is justified by the need to specify and divulge the role that archaeoastronomy can play in the context of Spanish archaeological research. The theoretical and methodological debate about this discipline is discussed and its inclusion in the general framework of archaeometry is argued for.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 23-37  
Por una astronomía cultural renovada - In praise of a renewed cultural astronomy    197 KB      
IWANISZEWSKI, Stanislaw

Palabras Clave: Historia de la Astronomía; Arqueoastronomía; Astronomía Cultural
History of Astronomy; Archaeoastronomy; Cultural Astronomy
 
Resumen:
Con el nombre de astronomía cultural se define el estudio de las percepciones humanas del cielo y su relación con la organización de los diferentes aspectos de la vida social. El artículo revisa críticamente la utilidad de los enfoques tradicionales de la historia de la astronomía, la arqueoastronomía y la astronomía cultural y concluye que todos se apoyan en el paradigma que define el cielo como categoría neutral e insignificante. El cielo es concebido como un medio homogéneo y abstracto sobre el que actúan las sociedades humanas. El autor argumenta que el significado del cielo no existe en sí mismo, sino que se revela mediante las motivaciones y prácticas humanas. Por eso el cielo y las sociedades humanas no pueden tratarse de manera diferente como si se tratase de dos realidades separadas. Esta perspectiva ofrece las mejores opciones para el futuro reconocimiento de la astronomía cultural.
 
 Cultural astronomy is the name given to the study of the relations between people’s perceptions of the sky and the organization of different aspects of the social life. The paper critically examines the potential utility of the traditional approaches of the history of astronomy, archaeoastronomy and cultural astronomy, concluding that they all operate within a paradigm which views the sky as a neutral or meaningless category. The sky is usually treated as a homogenous and abstract framework within which the human societies act. The author argues that the meaning of the sky does not exist in itself, but it is revealed through human motivations and practices; therefore the sky and human societies cannot be treated separately as if they consisted of two different realms. This perspective offers more rewarding venues for the future reassessment of cultural astronomy.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 39-54
Arqueoastronomía, antropología y paisaje - Archaeoastronomy, anthropology and landscape   107 KB    
GARCÍA QUINTELA, Marco V. | GONZÁLEZ GARCÍA, A. César

Palabras Clave: Arqueoastronomía; Arqueología del Paisaje; Antropología histórica
Archaeoastronomy; Landscape Archaeology; Historical Anthropology
 
Resumen:
En el presente artículo intentaremos mostrar la profunda conexión que existe entre las arqueologías del espacio y la arqueoastronomía. Para que esta conexión no se limite a una declaración de intenciones es preciso mostrar los fundamentos y posibilidades de ambas perspectivas disciplinares y metodológicas teniendo en cuenta, sobre todo, que ambas son diversas en sus respectivas trayectorias. En este contexto se plantea que la antropología histórica puede ser útil como orientación disciplinar capaz de matizar el peso creciente de tecnologías analíticas complejas (como puede ser el énfasis en el uso de modelos celestes en arqueoastronomía), que marca el riesgo de la construcción de un ámbito de conocimiento autoreferenciado, que no aporte gran cosa a la caracterización de las formas culturales del pasado. De este modo se mostrará cómo las diversas orientaciones disciplinares deben entenderse siempre como destinadas a comprender cada vez mejor aspectos de la vida de las sociedades pretéritas que, de otra manera, permanecerían incógnitos.
 
 An essay is made to emphasize the deep relationships connecting archaeoastronomy and landscape archaeology. To assert these connections it is essential to go beyond mere verbal statements, demonstrating the foundations and possibilities of both approaches, bearing in mind that they are clearly distinct in their historical trajectories. In this context, it is suggested that historical anthropology can be useful as a disciplinary guide in order to compensate the growing influence of complex technicalities, such as the use of astronomic models in archaeoastronomy that risk to get only auto-referential knowledge without much connections with past cultural forms. Our final aim is to characterize these disciplinary approaches as a means to an increasingly better understanding of life aspects in ancient societies that otherwise would remain unknown.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 55-67  
La Arqueoastronomía en Europa: la singularidad del caso español - Archaeoastronomy in Europe: The peculiarity of the Spanish case   2,77 MB     
BELMONTE AVILÉS, Juan Antonio

Palabras Clave: Ciencias sociales; Arqueoastronomía; Situación en España; Historia de la investigación
Social Sciences; Archaeoastronomy in Spain; History of Research
 
Resumen:
La arqueoastronomía es una disciplina científica relativamente joven en España. A caballo entre las ciencias sociales y la astronomía, se sirve de las poderosas herramientas de ésta para ponerse al servicio de aquellas a la hora de entender la visión del cosmos de nuestros antepasados. En el presente ensayo analizaremos el estatus de esta disciplina y estudiaremos parte de su epistemología y fundamentos. Finalmente, seguiremos de forma breve su evolución histórica en España situándola en el marco más amplio de la arqueoastronomía europea.
 
 Archaeoastronomy is a scientific discipline with a relatively short history in Spain. Straddling social sciences and astronomy, it uses the powerful tools of the latter at the service of the former in an attempt to approach the vision of the cosmos of our ancestors. In the present essay, we will analyze the current status of the discipline and will study part of its foundations and epistemology. Finally, a brief historical sketch of its development in Spain will be presented within the wider framework of European archaeoastronomy.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 69-77  
La astronomía cultural, ¿es interdisciplinar? Reflexiones de un astrofísico - Is cultural astronomy an interdisciplinary science? An astrophysicist’s reflections   82 KB     
ESTEBAN, César

Palabras Clave: Astrofísica; Arqueoastronomía (Astronomía cultural); Arqueología del paisaje; Orientación de los monumentos arqueológicos
Astrophysics; Archaeoastronomy (Cultural astronomy); Landscape archaeology; Orientation of archaeological monuments
 
Resumen:
En este artículo presento una reflexión personal sobre el papel de los astrofísicos y astrónomos dentro de la investigación en astronomía cultural. En primer lugar discuto la problemática definición de este término y su debatida naturaleza interdisciplinar. También expongo el problema curricular al que se enfrentan actualmente los astrofisicos dedicados a este campo de investigación y las dificultades de comunicación con la comunidad de arqueólogos y antropólogos. También llamo la atención sobre la importancia de que la orientación de los monumentos arqueológicos se refleje correctamente en la planimetría de los yacimientos. Finalmente, incido en la necesidad de considerar la esfera celeste como un elemento más dentro del contexto de un yacimiento arqueológico y de que la arqueoastronomía debería considerarse como parte de la Arqueología del Paisaje, en tanto en cuanto el concepto de paisaje englobara el contexto celeste.
 
 In this paper, I present a personal view on the role of the astrophysicists and astronomers in Cultural Astronomy. Firstly, I discuss the definition of archaeoastronomy or cultural astronomy and its controversial interdisciplinary nature. I comment about the actual curricular problem of astrophysicists working in this field of investigation and the difficult communication between astrophysicists (and other scientists) and archaeologists and anthropologists. I highlight the importance of accuracy in the orientation of archaeological monuments in the site plans. Finally, I insist on the necessity of considering the celestial sphere as a part of the context of the archaeological sites, and that archaeoastronomy should be considered as a part of Landscape Archaeology. In this case, the landscape should also include the celestial context.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 79-94  
An archaeologist’s comments on prehistoric European astronomy - Comentarios de una arqueóloga sobre la astronomía europea prehistórica   397 KB    

PÁSZTOR, Emilia
Palabras Clave: Carpathian Basin; Megaliths orientation; Sky lore; Cosmological symbols
Cárpatos; Orientación de los megalitos; Tradiciones sobre el cielo; Símbolos cosmológicos
 
Resumen:
The study of prehistoric astronomy still has difficulties. Its academic discipline, called archaeoastronomy is still contending for high scientific value. As archaeoastronomy is the study of the astronomical practices, celestial lore, mythologies, religions and world-views of all ancient cultures, results of archaeological research are essential to its investigations. In prehistoric Europe the surveys of the megalithic monuments have enhanced the interest in prehistoric sky and stimulate archaeoastronomical research. The archaeological material remains can always offer novel notions to be developed in order to enrich the general picture of prehistoric astronomy. The purpose of the study is to present case studies on prehistoric sky lore and its impact on societies, in addition to emphasise the essential role of archaeology in archaeoastronomical investigations and interpretations.
 
 El estudio de la astronomia prehistorica todavia presenta algunos problemas. Su disciplina academica, llamada arqueoastronomia, continua esforzandose por alcanzar una categoria cientifica alta. Como la arqueostronomia es el estudio de las practicas astronomicas, las tradiciones sobre los fenomenos celestiales, mitologias, religiones y visiones del mundo de todas las culturas antiguas, los resultados de la investigación arqueologica son esenciales para sus propios trabajos. En la Europa prehistorica los estudios sobre megalitos han fomentado el interes por el cielo durante la Prehistoria y estimulado la investigación arqueoastronomica. Los restos arqueologicos materiales siempre pueden ofrecer nuevas ideas que enriquecen el cuadro general de la astronomia prehistorica. El proposito de este trabajo es presentar casos concretos de tradiciones sobre el cielo prehistorico y su impacto sobre algunas sociedades, ademas de resaltar el papel esencial de la arqueologia en las investigaciones e interpretaciones arqueoastronomicas.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 95-120  
La Égersis de Melqart. Hipótesis sobre una teología solar cananea - The Melqart Égersis. A hypothesis on a Cananean sun theology   975 KB    
ESCACENA CARRASCO, José Luis

Palabras Clave: Fenicios; Religión; Mitología; Resurrección; Astronomía
Phoenicians; Religion; Mythology; Resurrection; Astronomy
 
Resumen:
En el siglo XIX, J.G. Frazer explicó el mitema oriental del dios que muere y resucita mediante una comparación con los ciclos de la naturaleza. Así, dicha creencia estaría ligada a una agricultura y a unas fiestas acordes con el calendario anual de la vegetación mediterránea. Más tarde, el hallazgo de la biblioteca de Ugarit suministró textos muy precisos sobre ese relato mítico, de forma que conocemos ahora mejor esos avatares divinos. Los nuevos documentos, unidos a la orientación helioscópica de algunos altares y templos fenicios de la diáspora colonial, sugieren una hipótesis distinta, aquella que liga el mito a la aparente parada solsticial de nuestra estrella. La propuesta astronómica parece más robusta que la naturalista en tanto que justifica mejor los entresijos de esa historia sagrada.
 
 In the 19th century, J.G. Frazer explained the oriental theme of the god that dies and resuscitates through a comparison with the cycles of nature. Thus, this belief would have been linked to an agriculture and a series of festivities in accord with the annual calendar of the Mediterranean vegetation. Later, the discovery of the library of Ugarit provided very precise texts on this mythical story, and so these divine matters are now better understood. The new documents, along with the helioscopic orientation of some of the Phoenician altars and temples of the colonial diasporas, suggest a different hypothesis which links this myth to the apparent solstitial pause of our star. The astronomic interpretation seems more solid than the naturalist view since it better justifies the mysteries of this sacred story.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 121-140  
Orientaciones astronómicas en las necrópolis tumulares de La Osera (Ávila) y El Cigarralejo (Murcia) - Astronomical orientations of the Iron Age burial mounds of La Osera (Ávila) and El Cigarralejo (Murcia)   1,06 MB     
BAQUEDANO BELTRÁN, Isabel | MARTÍN ESCORZA, Carlos

Palabras Clave: Arqueoastonomía; Orientación de tumbas; Planeta Venus; Pueblos prerromanos; La Osera; El Cigarralejo
Archaeoastronomy; Grave orientation; Venus; Pre-Roman peoples; La Osera cemetery; El Cigarralejo cemetery
 
Resumen:
Se ha podido determinar la orientación de 96 estructuras tumulares de la necrópolis de La Osera (Ávila) y de 91 de la de El Cigarralejo (Murcia). Las mayores frecuencias para ambas se dan en las direcciones de 135° y 225° con relación al Norte y con una marcada simetría según el meridiano, permitiendo relacionarlas con el arco celeste de las trayectorias de estrellas y planetas. Analizadas las posibilidades, se concluye que estas orientaciones tienen relación directa con el inicio y fin de la visibilidad del planeta Venus en fechas definidas, 1 de febrero y 1 de noviembre, que es cuando alcanza la magnitud máxima en determinados años, concretamente entre 700 y 200 antes de Cristo. También se revisa la importancia que el planeta Venus tuvo para el mundo antiguo, justificando así el interés de los pueblos prerromanos en orientar hacia ese planeta muchas de sus estructuras en túmulos, incluso en yacimientos muy distantes entre sí.
 
 The orientation has been calculated of 96 Iron Age burial mounds in the necropolis of La Osera (Ávila) and of 91 mounds in El Cigarralejo (Murcia). The most common orientations fall within 135° and 225° north and with a great symmetry according to the meridian. This allows us to relate them with the trajectory of stars and planets in the sky. After reviewing the interpretive possibilities, we conclude that the orientations have a direct relation with the beginning and the end of the visibility of the planet Venus in specific dates -1 February and 1 November- which is when this planet achieves its maximum magnitude in certain years, more specifically between 700 and 200 BC. We also review the importance of Venus in the ancient world, thus explaining the interest of pre-Roman peoples in orienting toward this planet many burial mounds, even in distant and unrelated sites.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 141-164  
Astronomía y Geometría en la Vettonia - Astronomy and Geometry in Vettonia   640 KB     
PÉREZ GUTIÉRREZ, Manuel

Palabras Clave: Arqueoastronomía; Cultura vettona; Calendarios prehistóricos
Archaeoastronomy; Vetton culture; Prehistoric calendars
 
Resumen:
La distribución geométrica de algunos elementos funerarios y/o religiosos en dos de los castros más importantes de las tierras ocupadas por los vettones, y la orientación astronómica que aparece en ellos, hace pensar que su disposición espacial no es casual, sino que responde a un plan perfectamente definido con anterioridad a su construcción. Con mucha probabilidad, este plan incluiría el mantenimiento de aquello para lo que la astronomía fue “inventada” algunos milenios antes: las prácticas calendáricas.
 
 The geometric distribution of some of the funeral and/or religious elements in two of the hillforts most important of Vettonia, and the astronomical orientation that appears in them, make think its space disposition is not accidental, but respond to a perfectly defined plan prior to its construction. With much probability, this plan would include the maintenance of that one so astronomy was “invented” some millennia before: the calendrical practices.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 165-175  
Orientations of dolmens of Western Europe - Orientaciones de los dólmenes de Europa Occidental   518 KB    
HOSKIN, Michael

Palabras Clave: Dolmen; Orientation; Western Europe; Fontvieille (France)
Dólmenes; Orientaciones; Europa Occidental; Fontvieille (Francia)
 
Resumen:
The communal tombs (‘dolmens’) constructed through Europe and the Mediterranean region in the late Neolithic nearly always had an entrance to permit the introduction of further bodies, and hence an orientation. Extensive fieldwork shows that the builders always felt constrained to observe a custom of orientation, and in most of Western Europe the custom may well have been to face the rising sun at some time of year, or the sun after it had risen. But at Fontvieille near Arles (Southeast France) the local custom was quite different, with tombs facing sunset or the sun when descending. In southwest France and neighbouring parts of Cataluña the two customs are in conflict.
 
 Las tumbas colectivas (dólmenes) construidas a lo largo de Europa y de la región mediterránea a finales del Neolítico tenían casi siempre una entrada que permitía la introducción de los cuerpos y por ello una cierta orientación. Las excavaciones extensivas muestran que sus constructores siempre se sentían obligados a seguir una norma en la orientación, y en la mayoría de Europa Occidental se orientaban hacia el sol naciente en un cierto momento del año, o hacia el sol una vez ya salido. En Fontvieille, cerca de Arles (SE de Francia), sin embargo, la costumbre era diferente y las tumbas miraban hacia la puesta del sol o el sol descendiente. En el SO de Francia y en la cercana Cataluña ambas costumbres se dieron a la vez.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 177-186  
Análisis estadístico de las orientaciones de los megalitos de la Península Ibérica - Statistical analysis of the Prehistoric Megaliths orientation in the Iberian Peninsula   202 KB     
GONZÁLEZ GARCÍA, A. César

Palabras Clave: Megalitos; Astronomía megalítica; Metodología; Métodos Estadísticos
Megaliths; Megalithic astronomy; Methodology; Statistical methods
 
Resumen:
Actualmente disponemos de una gran base de datos sobre las orientaciones de los monumentos megalíticos en la Península Ibérica. Estos datos muestran aparentes similitudes para diferentes grupos en áreas diversas. Además, en numerosas ocasiones parecen ser compatibles con ciertos eventos astronómicos observados en el horizonte. Sin embargo, una interpretación adecuada requiere un primer nivel que es el intento de descartar una fuerte dosis de subjetividad a la hora de manipular los datos. En este artículo se muestra una aplicación de la técnica de Análisis por Componentes Principales a este problema. Esta técnica nos permite agrupar monumentos de acuerdo a este criterio estadístico. Además mostramos que se puede usar como un primer paso para discriminar entre diferentes alternativas de alineamiento astronómico.
 
 Nowadays, we benefit from a huge corpus of data on the orientations of Megalithic monuments in the Iberian Peninsula. These data present similarities for several groups of monuments in different areas. Many of these groups present orientations compatible with astronomical events happening in the horizon. However, a sound interpretation is missing and would require a level of analysis without the inherent subjectivity in this kind of studies. The present article presents the application to this data set of the Principal Component Analysis (PCA). This technique allows us to group several areas of monuments according to statistical criteria. Later, several models are included showing that PCA is a powerful tool to discriminate among possible candidates for the astronomical orientation.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 187-194  
Estudio arqueoastronómico de la necrópolis Kerma de Abri-Amir ‘Abdallah (Nubia sudanesa) - Archaeoastronomical analysis of the Kerma Cemetery of Abri (Sudanese Nubia)   280 KB     
MEJUTO, Javier | RODRÍGUEZ, César

Palabras Clave: Cultura Kerma; Orientación en necrópolis; Río Nilo; Nubia; Sudán
Kerma culture; Cemeteries orientations; Nile River; Nubia; Sudan
 
Resumen:
El presente trabajo realiza un estudio pormenorizado de las posibles orientaciones que aparecen en el cementerio kerma de Abri-Amir Abdallah (Provincia del Norte, Sudán). Se tratan un total de 40 tumbas atendiendo a diversos parámetros como el sexo y el periodo en el que la tumba fue excavada. Aparecen orientaciones tanto a los puntos cardinales como al río Nilo.
 
 In this work the orientations of the graves in the Kerma cemetery of Abri-Amir’Abdallah (Northern Province, Sudan) are analysed. A total of 40 burials are studied attending to parameters such as sex and the period when tombs were excavated. Orientantions appear both to the cardinal points and the Nile River.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 195-210  
De la investigación a la escuela: “Segedadenoche”. Una reinterpretación teatralizada de la cosmogonía celtibérica - From Research to the Secondary School: “Segedanoche”, a theatrical reinterpretation of Celtiberian cosmogony   822 KB     
BURILLO, Francisco | BURILLO, Pilar | SEGURADO, Puy

Palabras Clave: Arqueoastronomía; Cultura celtibérica; Arqueología pública; Teatro juvenil
Archaeoastronomy; Celtiberian Culture; Public Archaeology; Amateur theatre
 
Resumen:
La investigación sobre la cosmogonía celtibérica ha servido como base para una de las actividades teatrales del programa “Segeda Didáctica III”, desarrollado dentro del Proyecto Segeda: el de una obra de teatro realizada por un grupo de jóvenes de entre 12 y 18 años denominado “Segedatro”, en la que se ha tenido que crear la dramatización, los vestuarios y el acompañamiento musical. La obra “Segedadenoche” se estrenó en Mara (Zaragoza) el 14 de marzo del 2009 y formó parte del acto principal del Programa “Vive la Historia en Segeda: Idus de Marzo”.
 
 The research on the Celtiberian cosmogony has been the base for one of the theatrical activities of the “Segeda Didáctica III” program. This program has been carried out by a group of young students (“Segedatro”), aged 12 to 18, whose task included the writing of the script, designing the historical clothes and composing the music. The play “Segedanoche” was premiered in Mara (Zaragoza) on March, 14th, 2009 and was a main part of the program “Living the history of Segeda: the Ides of March”.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 211-221   
Astronomical Heritage, an important tool for education - El patrimonio astronómico, un importante instrumento para la educación   167 KB   
STAVINSCHI, Magda

Palabras Clave: Astronomy and culture; Astronomical heritage; European Union; UNESCO
Astronomía y cutura; Patrimonio astronómico; Unión Europea; UNESCO
 
Resumen:
The sky and its lore have been always a historical heritage common to all the peoples and thus must be considered as an important cultural element. The European Union Institutions have considered a significant issue locating, studying and keeping for the future the historical places that have had an astronomical cultural relation, considering the information about the sky as a natural and cultural relation that has to be preserved.
 
 El cielo ha sido siempre un referente universal común a todos los pueblos, por lo que debe ser considerado como un importante elemento cultural. Las instituciones de la Unión Europea entienden que son significativos, y por ello dignos de preservar, los lugares que históricamente han mantenido alguna vinculación astronómica, propiciando su localización, estudio y protección.

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UCM - Complutum, Vol 20-Núm 2 (2009): 225-254

DEBATE:  ¿QUÉ ARQUEOLOGÍA ENSEÑAR EN LA UNIVERSIDAD DEL SIGLO XXI? - Which archaeology for university teaching in the twenty-first century?   513 KB      
  
¿Qué arqueología enseñar en la universidad del siglo XXI? - Which archaeology for university teaching in the twenty-first century?  225-238
Gonzalo RUIZ ZAPATERO

Una arqueología profesional y tecnificada también puede ser hermenéutica y crítica - A professional and technical archaeology may be too hermeneutic and critical.  239-241
Víctor M. FERNÁNDEZ MARTÍNEZ

¿Qué arqueología para mañana? - Which archaeology for tomorrow?  242-245
Jesús ÁLVAREZ-SANCHÍS

Una arqueología diferente - A different archaeology.  246
Xosé-Lois ARMADA

Contestación / Final comment:
Profundizando en las claves de la enseñanza de la arqueología en la universidad española - Key issues in archaeology teaching at Spanish university.  252-254
Gonzalo RUIZ ZAPATERO

 

 



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