a360grados.net

 

ENLACES INTERNOS

Editoriales universitarias

Institutos de estudios locales/nacionales

 

Editoras y revistas destacadas:

Artes plásticas

 

 


Revista de Filología Alemana Nº 2009
 

Nombre de la Revista: Revista de Filología Alemana
Número de Sumario: 2009
Fecha de Publicación: 2009 / An1
Páginas: 371
Sumario:

Revista de Filología Alemana

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid

Anejo I. Serie de monografías   (2009)                 ISBN: 978-84-669-3074-1       

Más información / TEXTO COMPLETO      

Número disponible en versión impresa - Versión electrónica accesible desde el campus de la Universidad y desde el exterior a partir del '01-02-2011'  

--------------------------------------------------------------------------------------------

MARGINALIA. ESTUDIOS EN HONOR DEL PROFESOR JAIME CERROLAZA 
Coordinadoras:  Mª Jesús Gil / Isabel Hernández / Ana Pérez 

Sumario / Contents

9-10.  IN MEMORIAM: Sobre Jaime Cerrolaza / About Jaime Cerrolaza

11-13.  Prólogo / Prologue

15.  Creación: Fronteras (Javier del PRADO)

Artículos / Articles

UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 17-24
Amin Maalouf, un escritor de frontera - Amin Maalouf, a writer on the border     
ABUMALHAM, Montserrat
  
Palabras Clave: Literatura árabe contemporánea ; Identidad ; Exilio
Modern Arabic literature ; Identity ; Exile
 
Resumen:
A partir de varios textos del escritor franco-libanés Amin Maaluf, se examina la visión del autor acerca del exilio y la búsqueda de la identidad.
 
 On the basis of several texts by the Franco-Lebanese writer Amin Maaluf, this paper aims to examine the author's idea of exile and the search for identity.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 25-34 
Franz Grillparzer: ¿el Calderón de la literatura austriaca? - Franz Grillparzer: the Calderón of Austrian Literature?   
MARTÍN, Adel
 
Palabras Clave: Literatura del siglo XIX ; Siglo de oro ; Franz Grillparzer ; Calderón de la Barca ; Lope de Vega ; Clasicismo alemán ; Tradición austriaca
Literature of the 19th century ; Golden Age ; Franz Grillparzer ; Calderón de la Barca ; Lope de Vega ; German Classicism ; Austrian tradition
 
Resumen:
El teatro del siglo de oro español fue marco y punto de referencia para la renovación del teatro en lengua alemana durante el siglo XIX. Mientras que el idealismo filosófico alemán, incluido Goethe, centra su atención en la obra de Calderón de la Barca, Franz Grillparzer se inclina de manera decidida por Lope de Vega. Frente a la totalidad idealista, Grillparzer opta por un mayor realismo sicológico, viendo en Lope de Vega las características de la verosimilitud en el detalle y la autenticidad sicológica del sujeto. El profundo análisis de la obra de Lope permite a Grillparzer elaborar una teoría teatral que, aunque extremada, continúa vigente en la literatura austriaca.
 
 The Spanish drama of the Golden Age provided the framework and the point of reference for the renewal of German language drama during the 19th century. Whereas the authors of German Idealism -Goethe included- focused their attention on the work of Calderón de la Barca, Franz Grillparzer is clearly inclined towards Lope de Vega. In opposition to idealist totality, Grillparzer prefers a greater psychological realism and in Lope de Vega he is able to find plausibility in detail and psychological authenticity in the subject. His insightful analysis of Lope de Vega's work allows Grillparzer to formulate a theatrical theory which is -despite its excesses- still valid in Austrian literature.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 35-46 
De La conquista del mundo a Los herederos del hundimiento: el cambio del título de una novela de Oskar Maria Graf - From The Conquest of the World to The Heirs of Downfall: Oskar Maria Graf's Revision of the Title of his Novel     
BALZER, Berit
  
Palabras Clave: Literatura alemana ; Exilio en Estados Unidos ; Marginalidad ; Guerra Fría ; Novela futurista
German literature ; Exile in the USA ; Life on the margin ; CoId War ; Futuristic novel
 
Resumen:
Oskar Maria Graf publicó esta "novela futurista" en 1949 con el título La conquista del mundo (Kurt Desch-Verlag, Múnich). Para la nueva edición de 1959 en la Nest Verlag de Frankfurt cambió completamente dicho título a Los herederos del hundimiento. En la correspondencia de Graf con editores y amigos apenas se hallan indicios acerca de las razones de este cambio con el que Graf intentó relanzar esta gran novela épica que, sin embargo, fracasó entre lectores y críticos. Analizaremos ambas ediciones para cotejar otros posibles cambios aparte del título. También nos proponemos revisar las circunstancias de la vida externa en el exilio americano así como la evolución psicológica de Graf durante esa década, que pueden haber motivado un cambio de título tan radical.
 
 Oskar Maria Graf first published his "futuristic novel" in 1949 under the title The Conquest of the World (Kurt Desch-Verlag, Munich). However, for the new 1959 edition with Nest- Verlag, Frankfurt, he completely altered the title to The Heirs of Downfall. Graf's correspondence with editors and friends reveals hardly any cues for the reasons underlying this change, with which he tried to re-launch this great epic, which was, nevertheless, considered a failure by readers and critics. We shall analyse both editions in order to find out whether other changes were made apart from the title. It is also our aim to review the author's external circumstances in American exile, as well as his psychological development during that decade, in order to clarify whether they might have caused such a radical title switch.

----------------------------------------------- 
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 47-56 
Tres claves para la lectura de la obra la imagen, la narración, el viaje - Three keys to reading the work of Peter Handke: image, narration, journey     
BARJAU, Eustaquio
  
Palabras Clave: Imagen ; Narración ; Viaje ; Peter Handke ; Dankrede
Image ; Narration ; Journey ; Peter Handke ; Dankrede
 
Resumen:
De la mano de las tres claves señaladas en el título, en el presente artículo se intenta esbozar el sentido general de la obra de P. Handke como búsqueda de lo que cabría llamar "el un paraíso (terreno, por supuesto) que no es ni el "paraíso perdido" ni el paraíso recobrado (Milton) ni el paraíso al que se podría entrar por la puerta trasera (Kleist), sino el paraíso que tenemos al lado mismo de nosotros y que extrañas fuerzas que no sabemos de dónde vienen (Kafka) nos han impedido ver durante siglos. Un intento de hacerse digno de habitar la Tierra (P. Handke).
 
 By means of the three key words stated in the title, the present article aims to outline the general meaning of Peter Handke's work, as a search for what could be named "the forgotten a paradise (an earthly one, naturally) which does not correspond with a paradise lost or paradise regained (Milton), but rather that paradise which is so close, but which we are not able to see because strange forces, whose origin we ignore (Kafka), have prevented us from noticing it. An attempt to "become worthy to inhabit the Earth" (P. Handke).

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 57-62 
Comparaciones explícitas con "wie" en Der Mann ohne Eigenschaften de Robert Musil. Una aproximación cognitiva - Explicit comparisons with "wie" in Robert Musil's Der Mann ohne Eigenschaften. A cognitive approach     
BERNÁRDEZ, Enrique
  
Palabras Clave: Musil ; Comparación ; Símil ; Metáfora conceptual ; Semántica cognitiva
Musil ; Comparison ; Simile ; Conceptual metaphor ; Cognitive semantics
 
Resumen:
La novela de Robert Musil Der Mann ohne Eigenschaften (El hombre sin atributos) se caracteriza, entre otras muchas cosas, por la constante presencia de lenguaje figurado, que ha sido objeto de numerosos estudios. El presente artículo se centra en un reducido número de comparaciones explícitas construidas con wie, que se pueden definir como símiles, y analiza su funcionamiento de acuerdo con los principios teóricos y metodológicos de la lingüística cognitiva. La comparación con estudios previos sobre Musil, por un lado, y sobre el símil frente a la metáfora, permite confirmar parcialmente, mediante el análisis del corpus, algunas opiniones como las relativas a la restricción de dominios origen y perfilación de dominios meta en el símil, al tiempo que se pone relieve, frente a opiniones corrientes en los estudios no cognitivos sobre el símil, que este tiene una "fuerza" muy superior a la que caracteriza a la metáfora. Finalmente, se identifica una serie de símiles de carácter metonímico y se propone la posibilidad de un análisis global en este sentido. El presente artículo es el primero de una serie de trabajos que explorará este tipo de símiles en la obra mencionada.
 
 Robert Musil's novel, Der Mann ohne Eigenschaften (The Man without Qualities) is characterized, among other things, by the constant presence of figurative language expressions, which have been the subject of many scholarly studies. The present paper focuses on a small number of explicit comparisons with wie, which may be defined as similes, and analyzes their use with the tools and theoretical principles of Cognitive Linguistics. A comparison with previous studies on Musil, on the one hand, and on Simile vs. Metaphor, on the other, allows us to partially confirm, through the analysis of our corpus, some existing views such as those pointing to the restrictive character of the source domain and the profiling of the goal domain in the simile. At the same time, our results seem to disconfirm some non cognitive, traditional approaches, since the similes, as used in Musil's novel, have a far stronger "force" than metaphor. Finally, some similes are found to be metonymic in character, and the possibility is put forward to study Musil's similes as possible metonymies. This paper is the first in a number of articles which will analyze the similes in the above-mentioned novel.

------------------------------------------------ 
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 73-88 
Franz Kafka / Alfred Kubin: Ein Landarzt. La parábola sin clave - Franz Kafka / Alfred Kubin: A Country Doctor. A Parable without a Key   
BOZAL, Sela
  
Palabras Clave: Parábola ; Fragmento ; Ilustración ; Simultaneidad ; Verismo
Parable ; Fragment ; Illustration ; Simultaneity ; Verism
 
Resumen:
En la lectura que el artista Alfred Kubin realiza de la obra "Un médico rural" de Franz Kafka nos encontramos con rasgos especialmente nuevos en el proceder del dibujante. Lejos de una representación violenta o enigmática del texto al que acompañan, las ilustraciones para esta obra de Kafka nos muestran un todo minucioso que acentúa la inseguridad del lector. Kubin es afín al autor checo y la consecución de fragmentos que también constituyen sus imágenes nos llevan a la irremediable "ruina", a la demolición. Kubin ilustra la inexistencia de una clave al crear una alegoría "verista" de la narración y, así, el lector se encuentra ante un universo de "fragmentos” que se atraen como campos magnéticos pero siguen manteniendo su singularidad. De esta manera, tanto Kubin como Kafka "retiran los soportes tradicionales del ademán para quedarse con un objeto de reflexión interminable".
 
 Alfred Kubin's interpretation of Franz Kafka's narrative "A Country Doctor" includes features which the illustrator had never used before. Far from depicting the text they accompany in a violent or enigmatic way, the illustrations Kubin conceived for this story show a meticulous world which accentuates the feeling of insecurity in the reader. Kubin and the Czech writer are kindred souls: his illustrations constitute fragments which lead the reader to an inevitable "ruin", to devastation. Kubin illustrates the inexistence of a key by creating a "veristic” allegory of the narrative and, thus, the reader discovers a universe of "fragments", which are attracted to each other as if they were magnetic fields, but which still maintain their singularity. And, by doing so, both Kubin and Kafka "remove the traditional medium for gesture to retain an object of never ending reflection".

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 89-106 
Dal golfo luminoso alla montagna (U. Saba) - From the luminous gulf to the mountain (U. Saba)    
CONDE MUÑOZ, Aurora
 
Palabras Clave: Literatura italiana ; Trieste ; Literatura de frontera
Italian Literature ; Trieste ; Border Writing
 
Resumen:
En este artículo se reflexiona sobre el sentido de la literatura de frontera en época contemporánea y se profundiza sobre Trieste, haciendo mención a las peculiaridades históricas y culturales de la ciudad y de sus escritores, con especial atención a la obra de Claudio Magris.
 
 This paper aims to reflect upon the meaning of Border Writing and its use in contemporary literature, focusing on the example of Trieste and the historical and cultural peculiarities of the city and its writers, paying special attention to the work of Claudio Magris.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 107-122 
El Este del Edén: la literatura de la "otra" Alemania - Literature from the "other" Germany     
FERNÁNDEZ BUENO, Marta
 
Palabras Clave: Literatura de la RDA ; Caída del Muro de Berlín ; Wende ; Christoph Hein
GDR literature ; The fall of the Berlin Wall ; Wende ; Christoph Hein
 
Resumen:
Las primeras impresiones sobre la literatura germano-oriental me llegaron de la mano del profesor Jaime Cerrolaza. Por entonces aquel país al otro lado del telón de acero aún era «realmente existente». La caída del Muro de Berlín y el fin de la división del mundo en bloques antagónicos generó una ruptura social, política y personal que animaba a una reflexi ón profunda. Esta contribución quiere ser un doble tributo: a quien me hizo posible el conocimiento de una realidad tan alejada geográfica y culturalmente de la nuestra, y a la memoria de un país desaparecido, con sus luces y sus sombras, a la necesidad imperiosa de recordar para avanzar. La figura del dramaturgo, novelista y ensayista Christoph Hein nos guiará por los entresijos de una realidad compleja y poliédrica, que no admite una única lectura.
 
 It was Professor Jaime Cerrolaza who presented me with what would be my first impressions of GDR literature. At that time, that country beyond the Iron Curtain still"really existed". The fall of the Berlin Wall and the end of the division of the world into two antagonistic blocs caused a social, political and individual collapse within the population in both East and West Germany, a change which necessarily led to a period of deep reflection. This contribution is intended as a double tribute: to the person who made it possible for me to know this reality, geographically and culturally so distant from our own, and to the memory of a vanished country, with its bright and dark sides. This paper is a response to the urgent need to delve into the past so as to be able to face the future. The playwright, novelist and essayist Christoph Hein will guide us through this complex reality, a reality which does not permit only one interpretation.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 123-130 
Retorno a Muster. Un diálogo con Jaime Cerrolaza - Muster Revisited. A Dialogue with Jaime Cerrolaza   
FORTEA, Carlos
 
Palabras Clave: Jaime Cerrolaza ; Wilhelm Muster ; Literatura austriaca ; Interculturalidad
Jaime Cerrolaza ; Wilhelm Muster ; Austrian Literature ; Interculturality
 
Resumen:
El artículo aborda la personalidad docente de Jaime Cerrolaza, y la ejemplifica con un caso concreto de investigación y docencia, el autor austriaco Wilhelm Muster. Se procede a un repaso del estado de la investigación sobre dicho autor y la aportación de Cerrolaza a su conocimiento en España.
 
 This article approaches Jaime Cerrolaza's personality as a teacher. A specific example of Cerrolaza's research and teaching methods is used for this purpose: the study of the works of the Austrian author Wilhelm Muster. This article analyzes the state of the art with regard to research on this author as well as Cerrolaza's contribution to the introduction of Muster's works in Spain.

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 131-149 
En los márgenes del canon y al borde de la sinrazón. Georg Büchner y el mundo al revés de Leonce und Lena - At the Margins of the Canon and at the Edge of Nonsense. Georg Büchner and the Fool's World in Leonce und Lena   
GARCÍA ADANEZ, Isabel
 
Palabras Clave: Vormärz ; Comedia del Arte ; Grotesco ; Verfremdung ; Fatalismo
Vormärz ; Commedia dell'Arte ; Grotesque ; Verfremdung ; Fatalism
 
Resumen:
La obra de Büchner tuvo que esperar casi un siglo a ser apreciada o siquiera conocida. Aunque actualmente se le incluye dentro de las Historias de la literatura, alemana y universal, como uno de los grandes autores del XIX, no termina de encajar en ninguna de las categorías en las que se estudian las distintas épocas y tendencias (como tampoco Kleist, Hölderlin, Jean Paul o Heine) y siempre queda clasificado como "inclasificable". Ya es un autor canó- nico, pero dentro del canon se considera un caso aparte. Por otro lado, también los recursos formales y temáticos que utiliza pueden considerarse marginales en el sentido de "transgresores " o "llevados hasta el último extremo". La comedia Leonce und Lena (1836) es en apariencia su obra más ligera y amable pero, en realidad, revela una forma y un dramatismo tan grotescos, radicales y modernos como el resto.
 
 Almost a century had to pass before Büchner's works began to be appreciated or even known. And even though he is now unquestioningly included in the History of German and World Literature as one of the great authors of the 19th century, he cannot be completely integrated into any of the categories in which the different periods and tendencies are typically divided (as also happens with Kleist, Hölderlin, Jean Paul or Heine). So Büchner tends to be classified as "unclassifiable". He is now considered a canonical author, but he remains an outsider within this canon. Furthermore, not only the themes but also the formal stylistic devices he chooses can be seen as "marginal" in the sense of "transgressive" or "extreme". His comedy Leonce und Lena (1836), which at first sight may seem just a light and merry play, shows, however, the same grotesque, tragic, radical and modern elements in form and content, which can be found in his other works.

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 151-163 
El apátrida Hans Natonek y la (re)construcción de su identidad literaria en In Search of Myself - The stateless Hans Natonek and the (re)construction of literary identity in In Search of Myself   
GIL SERRA, Ana Fe
 
Palabras Clave: Literatura del exilio ; Estados Unidos ; Integración lingüística ; Autobiografía
Literature in exile ; United States ; Linguistic integration ; Autobiography
 
Resumen:
Hans Natonek perteneció al pequeño grupo de escritores exiliados alemanes que, como Klaus y Erika Mann, Joachim Maas, Vicky Baum o Hans Habe, durante sus años de exilio en Estados Unidos se integraron lingüísticamente en el país de asilo. Obras como In Search of Myself, son un ejemplo de las difíciles condiciones de reconstrucción personal y literaria del escritor exiliado, condenado a sobrevivir entre dos culturas. En este capítulo se abordarán las similitudes y diferencias de la autobiografía de Hans Nantonek con otras obras de exiliados alemanes en Estados Unidos, así como las causas de su limitada recepción en este país.
 
 Hans Natonek belonged to the group formed by exiled German writers such as Klaus and Erika Mann, Joachim Maas, Vicky Baum or Hans Habe, who chose to integrate themselves linguistically into the United States during their exile years. Texts such as In Search of Myself are an example experienced by the exiled writer regarding both literal and personal reconstruction. This article examines the similarities and differences between Hans Natonek’s autobiography and other writings by German writers exiled in the United States, with special focus on the causes of his meagre reception in this country.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 165-174 
La disputa de Valladolid en dos relatos históricos del siglo XX - The Valladolid Controversy as Portrayed in Two Historical Narratives of the Twentieth Century    
GIMBER, Arno
 
Palabras Clave: Narración histórica ; Controversia de Valladolid ; Emigración interior ; La imagen del otro ; Alteridad
Historical narrative ; Valladolid controversy ; Inner emigration ; The image of the Other ; Alterity
 
Resumen:
En este artículo se comparan dos textos que tratan de la disputa entre Fray Bartolomé de la Casas y Juan Ginés de Sepúlveda entre 1550 y 1551 acerca de los derechos humanos de los llamados indios. Mientras que Reinhold Schneider en Las Casas vor Karl V. de 1938 denuncia la persecución de los judíos en la Alemania nazi, Jean-Claude Carrière en el contexto de las conmemoraciones del quincenario del descubrimiento de América utiliza su La controverse de Valladolid para criticar una actitud de superioridad y eurocentrismo hacia los indígenas, que, según él, aún permanece viva en la actualidad.
 
 The main objective of this article is to compare two texts which depict the debate on the human rights of the so called Amerindians in which Bartolomé de la Casas and Juan Ginés de Sepúlveda were involved during 1550 and 1551. While Reinhold Schneider in Las Casas vor Karl V. (1938) denounces the persecution of Jews in Nazi Germany, Jean Claude Carrière criticizes in his La controverse de Valladolid an attitude of superiority and eurocentrism which, in his opinion, still exists today towards indigenous people in the context of the fifth centenary of the discovery of America.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 175-186 
Erich Mühsam: o el compormiso del intelectual - Erich Mühsam or the Engagement of the Intellectual    
GÓMEZ GARCÍA, Carmen
 
Palabras Clave: Erich Mühsam ; Gustav Landauer ; Literatura del cambio de siglo ; Bohemia ; Anarquía
Erich Mühsam ; Gustav Landauer ; Literature at the turn-of-the-century ; Bohemia ; Anarchy
 
Resumen:
A principios del siglo XX, Erich Mühsam, artista comprometido, se identifica con los marginados, con la bohemia y el proletariado, en parte por la rebeldía implícita en la desesperación, fruto de la sociedad capitalista que se halla en manos del burgués. Así, a la vida burguesa, dominada por el miedo, se le contrapone la naturaleza bohemia, único contexto posible para la creación artística debido a la libertad que entraña. El bohemio, el artista, forma con todos los excluidos y víctimas de la sociedad burguesa, con el proletariado, una comunidad libre de sólida base anarquista, germen de una nueva sociedad a cuyo servicio se encuentra el escritor. La labor de escritor, la labor de Mühsam, se equipara a la de revolucionario, tarea a la que dedicó toda su obra y consagró su vida. Con ello, Mühsam no sólo devuelve a la palabra la dimensión ética que se había adormecido, sino que consigue que la utopía devenga en posibilidad.
 
 At the dawn of the 20th century, Erich Mühsam, a politically-committed writer, strongly identified with those on the margins of society -the bohemia and the proletariat-, in no small part due to the rebelliousness which accompanied their state of desperation caused by a capitalistic society controlled by the bourgeoisie. In his works, Bourgeois life is then shown in opposition to the bohemian world, the only context which allows for artistic creation due to its intrinsic inclination to freedom. The bohemian - the artist - together with the proletariat - all those outcasts and victims of the bourgeois society - builds a free community founded on a solid anarchistic foundation, from which a new society will grow. The writer is at the service of this new society and he - Mühsam in this case - then shares his duty with the revolutionaries. Erich Mühsam did just this and he devoted his entire life and work to fulfilling this duty. By doing so, he not only restored in the written word a lost ethical dimension, but also enabled utopia to become a possibility.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 187-201 
"wiewohl von allen Mitteln der Aufklärung la autobiografía de Ulrich Bräker como texto precursor del género de la novela de formación - Ulrich Bräker's Autobiography as a Forerunner of the Genre of the Bildungsroman   
HERNÁNDEZ, Isabel
 
Palabras Clave: Ulrich Bräcker ; Autobiografía ; Bildungsroman wiewohl von allen Mitteln der Aufklärung abgeschnitten:
Ulrich Bräcker ; Autobiography ; Bildungsroman
 
Resumen:
Una de las obras menos conocida, pero más interesante de la literatura suiza en lengua alemana es una autobiografía, que bien podría ser la típica de cualquier joven suizo de la segunda mitad del s. XVIII, una época marcada por la pobreza generalizada en la Confederación. Lebensgeschichte und natürliche Ebentheuer des Armen Mannes im Tockenburg fue escrita por Ulrich Bräker (1735-1798), un individuo autodidacta que, nacido en el seno de una pobre familia de campesinos, pasó su infancia criando cabras para muy pronto alistarse como voluntario en el ejército prusiano, tal como hicieron a lo largo de los siglos la práctica totalidad de los jóvenes suizos. Al hilo de su autobiografía, que comienza en forma cronológica en el momento de su nacimiento, el autor describe las peripecias que hubo de vivir a lo largo de los viajes que llevó a cabo por un mundo totalmente nuevo y desconocido para él, para acabar regresando poco tiempo después a su tierra natal. A partir de esta estructura se analizan aquí las relaciones de este texto con el género del Bildungsroman, con el que la autobiograf ía de Bräker presenta numerosas similitudes.
 
 One of the least known, but certainly most interesting works of Swiss literature written in German is an autobiography. The text could be the account of the life of any young Swiss man of the second half of the 17th century, a time defined by general poverty in that country. Lebensgeschichte und natürliche Ebentheuer des Armen Mannes im Tockenburg was written by the self-taught author Ulrich Bräcker (1735-1798). Born into a humble peasant family, Bräcker spent his childhood rearing goats and then voluntarily joined the Prussian army, just as almost all Swiss young men had done throughout the centuries. Woven throughout his autobiography, which begins chronologically at his birth, is a description of the very eventful journeys Bräcker undertook all around a world that was completely new and unknown to him and that finally led him back to his homeland. On the basis of this structure, this article aims to examine the relationship between this text and the genre of the Bildungsroman, with which Bräcker's autobiography shares numerous similarities.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 203-216 
El Berlín de Ayala - Ayala's Berlin    
INGENSCHAY, Dieter
 
Palabras Clave: Francisco Ayala ; Berlín años 1920 ; Acoso del nazismo ; Españoles en Berlín ; Kurfürstendamm ; Cafés literarios en Berlín ; E Gamillscheg ; W Pabst
Francisco Ayala ; Berlin in the 1920s ; Rise of Nazism ; Spaniards in Berlin ; Kurfürstendamm ; Literary cafés in Berlin ; E Gamillscheg ; W Pabst
 
Resumen:
¿Qué significaba Berlín -"extraña ciudad"- para un joven español al final de la República de Weimar, durante los años locos de los roaring twenties, cuando Ayala se fue a estudiar derecho? ¿Cómo vivió en aquel entonces la experiencia de una cultura tan diferente de la suya? Provisto de cartas de recomendación, Ayala fue aceptado en el ámbito universitario berlinés. Allí fue donde conoció a Etelvina Silva Vargas, su primera mujer, trabó amistad con el romanista alemán Walter Pabst y vió y vivió el acoso del nazismo. Después de la Guerra, volvió un par de veces a Alemania, pero una sola vez a Berlín. Todo esto se nos cuenta en algunos episodios de sus Recuerdos y olvidos ("Mi Berlín", "La universidad alemana", "Me asomo a la Alemania nazi"). Además, el Berlín de los años veinte se presenta como el telón de fondo y el lugar exótico de dos curiosos cuentos suyos ("Erika ante el invierno" y "San Silvestre"). El artículo pone de manifiesto las huellas que la experiencia berlinesa dejó en la vida y la obra del autor granadino llegando a la conclusión que la estancia en Berlín fue para Ayala mucho más que un episodio efímero.
 
 What did Berlin -"strange city"- mean to a young Spaniard at the end of the Weimar years, during the roaring twenties, when Ayala went there to study Law? How did he experience a culture that differed so much from his own at that time? Provided with letters of recommendation, he was accepted in Berlin academic circles where he met Etelvina Silva Vargas, his first wife, became friends with the German scholar Walter Pabst, and finally witnessed the rise of Nazism. Once the war was finished, he returned a number of times to Germany, but to Berlin he just returned once. The author acquaints the reader with this and other episodes in some of the chapters of his Recuerdos y olvidos ("Mi Berlín", "La universidad alemana ", "Me asomo a la Alemania nazi"). Moreover, the Berlin of the 1920s is the exotic setting of two of very remarkable stories by Ayala ("Erika ante el invierno" and "San Silvestre "). This article shows how Ayala's stay in Berlin meant much more than just a fleeting episode, but rather left important traces in both the life and the work of the Granadian author.

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 217-229 
Juan Andrés: una visión ilustrada del teatro grecolatino - Juan Andrés: an Enlightened View of Greco-Latin Theatre    
LÓPEZ FONSECA, Antonio
 
Palabras Clave: Ilustración ; Juan Andrés ; Teatro grecolatino
Enlightment ; Juan Andrés ; Greco-Latin Theatre
 
Resumen:
El presente artículo pretende un acercamiento a la reordenación de las prosas no artísticas con un planteamiento erudito-enciclopédico que singulariza al siglo de la Ilustración en España. En esa línea se sitúa la magna obra de Juan Andrés: Del origen, progresos y estado actual de toda la literatura (1782-1799). Este estudio nos acerca a la presencia de las literaturas de Grecia y Roma en la obra y, más concretamente, a la visión que ofrece el jesuita del teatro grecolatino.
 
 This article aims to approach the re-classification of non-artistic prose from the eruditeencyclopaedic perspective which characterizes the Spanish Enlightenment. The outstanding work of Juan Andrés’ Del origen, progresos y estado actual de toda la literatura (1782- 1799) can clearly be incorporated into this framework. This study explores the presence of Greek and Roman literatures in the text and, most specifically, the vision offered by the Jesuit of Greco-Latin theatre.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 231-245 
Imágenes de Philip Larkin - Philip Larkin's Imagery   
LÓPEZ GARCÍA, Dámaso
 
Palabras Clave: Philip Larkin ; Bestiario ; Poder ; Crueldad ; Deshumanización ; Sufrimiento
Philip Larkin ; Bestiary ; Power ; Cruelty ; Dehumanization ; Suffering
 
Resumen:
Se analizan y describen en este artículo algunos poemas de Philip Larkin en que los protagonistas son animales. A través de estos poemas, en una suerte de bestiario personal, se exponen algunos de los temas que configuran las claves poéticas más características del poeta inglés; características, asimismo, del mundo contemporáneo: los modos de coerción de un poder difuso pero muy eficaz, la indiferencia ante la crueldad humana, la deshumanización de la ciencia o, en fin, la insensibilidad egoísta ante el sufrimiento ajeno. De forma indirecta, a través de animales, en general, domésticos, el poeta logra distanciarse y distanciar al lector de unos problemas cuya tematización poética exige una capacidad expresiva que permita hablar de poesía sin abreviar la distancia crítica.
 
 This paper intends to analyse some of Philip Larkin's poems in which animals play a major role. Made up into a sort of personal bestiary, some of the topics which characterize Philip Larkin's poetical world turn up in these poems. These topics are also constituent elements of our contemporary world: the manifestations of coercion of an efficient but fuzzy power, indifference to human cruelty, dehumanizing science or selfish insensibility in the face of the suffering of others. Through animals, and in most cases domestic animals, the poet establishes a distance-in an indirect way-between himself and the reader and between the reader and the problems in question, problems which require an expressive ability that allows one to speak of poetry without shortening the necessary critical distance.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 247-255 
Christian Wagner y Robert Walser: puntos de encuentro entre el poeta y el narrador - Christian Wagner and Robert Walser: Resemblances between the Poet and the Narrator     
MAGALLANES, Fernando
 
Palabras Clave: Literatura comparada ; Escritores marginados ; Autores olvidados ; Canon ; Historiograf ía literaria
Comparative literature ; Writing on the margins ; Forgotten authors ; Canon ; Literary historiography
 
Resumen:
Dos Außenseiter que engrosan la nómina de autores olvidados -bien que al suizo, tarde, pero se le haya rescatado-, dispares en cuanto a sus orígenes, legan una aportación, esencialmente poética el uno, fundamentalmente prosística el otro, de extraordinaria originalidad y aún no tenida suficientemente en cuenta, no ya en la consideración individual de cada uno -que quizás también- sino, a todas luces, desde enfoques propios de la investigación comparada. Las no nimias similitudes, a juicio del autor de este estudio, perceptibles en lo literario, en el mundo intelectual de Wagner y Walser, en sus concepciones de la vida..., y hasta de orden personal, invitan -y ese es, por tanto, el objetivo de este trabajo- a exponer con precisión aquello que relaciona a ambos escritores.
 
 Two Außenseiter with very different origins can be found on the inventory of forgotten authors - even if the Swiss writer has experienced a (albeit, delayed) renaissance. They have both bequeathed an extraordinarily original contribution to German language literature, a contribution which is essentially poetic in Wagner’s case and fundamentally written in prose in the case of Walser. Such notable contributions have nonetheless rarely been taken into major consideration, and while there may be some studies on the individual authors, there certainly have never been any from a comparative perspective. The significant resemblances between the two writers, which are, in the opinion of this author, not only evident in relation to literary elements, but also with regard to their intellectual world, to their conception of life or, even, to their personal lives, invite a detailed presentation of the connections between these two authors. That is precisely the objective of this article.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 257-268 
"In una giornata di vento": consideraciones sobre "il vento che tira" en la obra de Alessandro Baricco - "In una giornata di vento": Reflecting upon "il vento che tira" in the Work of Alessandro Baricco    
MAROTTA PERAMOS, Mirella
 
Palabras Clave: Alessandro Baricco ; Viento ; Motivo ; Metáfora
Alessandro Baricco ; Wind ; Motif ; Metaphor
 
Resumen:
El presente trabajo analiza la obra del escritor italiano Alessandro Baricco tomando como punto de referencia el motivo del viento. Se trata de un elemento extraordinariamente recurrente en toda su producción, desde las novelas al teatro e incluso a los ensayos, al que el autor confiere una gran variedad de significados y valores.
 
 This contribution analyzes Alessandro Baricco's work, focusing on the idea of wind as a central motif. An extremely recurrent theme in Baricco's oeuvre - in his fiction, in his drama, and even in his essays -, the wind receives a wide variety of intricate meanings and literary values.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 269-275 
De Cervantes al Händler der vier Jahreszeiten de Fassbinder: apuntes desde la sociología - From Cervantes to Fassbinder's Händler der vier Jahreszeiten: notes from a sociological perspective    
PARADA, Arturo
 
Palabras Clave: Edad moderna ; 'desmagiacización' ; Individuo/sociedad ; Proceso de racionalizaci ón ; Ilustración
Modern Age ; 'Entzauberung' ; Individual/society ; Development of rationalism ; Enlightment
 
Resumen:
Las aportaciones más recientes de la sociología que buscan calificar, clasificar y sistematizar conceptos y categorías en el desarrollo de 'Occidente', especialmente a partir de la edad moderna, contribuyen de forma determinante a iluminar creación artística, cuanto más si, como es el caso de la literatura, esta no renuncia, por voluntad o imposibilidad, a relacionarse de forma directa con 'mundo real'. Estas aportaciones permiten, así, lecturas más amplias de las correspondientes obras, y, con ello, relacionar obras y autores distantes en el tiempo y trazar líneas de continuidad que siguen el hilo argumental de debates inconclusos, particularmente por lo que se refiere a la relación individuo-sociedad.
 
 The most recent contributions of sociology that seek to qualify, classify and systematize concepts and categories in the development of the 'Western world', especially since the Modern Age, have contributed decisively to illuminating artistic creation. This becomes even more evident in the case of literature, which does not refuse -neither voluntarily, nor by necessity-, to interact directly with the 'real world'. These contributions allow more extensive readings of the relevant works, and thus, allow one to relate works and authors, which are distant in time, and to trace lines of continuity which follow the storyline of inconclusive discussions, particularly with regard to the relationship between individuals and society.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 277-286 
Ernst Toller y España - Ernst Toller and Spain     
PÉREZ, Ana
 
Palabras Clave: Exilio alemán antinazi ; Guerra civil española ; Solidaridad internacional ; Relaciones interculturales España-Alemania ; Ernst Toller
German anti-Nazi exile ; Spanish Civil War ; International solidarity ; Cultural relationships between Spain-Germany ; Ernst Toller
 
Resumen:
Como otros intelectuales alemanes del exilio antinazi (1933-1945), Ernst Toller apoyó activamente la causa de la República durante la guerra civil española (1936-1939). Por viajes anteriores, Toller conocía bien la situación en España. Del primero (1931-1932) surgió "Das neue Spanien" ("La nueva España"), una serie de reportajes sobre la República Española en los que analizaba diferentes aspectos de la realidad política y social del país, comparándola con la República de Weimar. En su último viaje (1938), el hambre y la miseria de la población civil le movieron a iniciar una campaña internacional de ayuda, pero cuando alcanzó su objetivo se produjo la derrota de la República. Sumido en una profunda depresión, Toller se quitó la vida en Nueva York en mayo de 1939.
 
 Like other exiled German intellectuals during the Nazi dictatorship (1933-1945), Ernst Toller strongly supported the cause of the Republic during the Spanish Civil War (1936- 1939). Toller was familiar with the situation in Spain from previous travels. As a result of his first journey to Spain (1931-1932) he published "Das neue Spanien" ("The new Spain"), a series of articles about the Spanish Republic in which the author explored different aspects of the political and social reality of the country, comparing it with the Weimar Republic. The last time he travelled to Spain (1938), the hunger and the misery of the civilian population encouraged him to initiate an international aid campaign. However, no sooner had he achieved his objective, than the Republic was defeated. Engulfed in a deep depression, Toller took his life in New York in May 1939.

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 287-297 
Modelos urbanos de serie: Los misterios de Madrid de Antonio Muñoz Molina - Muñoz Molina's Los misterios de Madrid    
POPEANGA, Eugenia
 
Palabras Clave: Literatura comparada ; Novela por entregas ; Espacio urbano
Comparative literature ; Serial novel ; Urban space
 
Resumen:
El artículo intenta relacionar el texto de Muñoz Molina, Los misterios de Madrid, con la novela por entregas de Valle-Inclán, Cara de Dios, teniendo como texto crítico base el ensayo de Alonso Zamora Vicente, Valle-Inclan, novelista por entregas. Se trata de enmarcar dentro del mismo género dos obras que tienen una historia parecida y que implican como elemento de fondo y "personaje" la ciudad de Madrid.
 
 This paper tries to relate Muñoz Molina's text, Los misterios de Madrid, to Valle-Inclan's serial novel, Cara de Dios, taking Zamora Vicente's essay, Valle-Inclan, novelista por entregas, as a critical framework. Our objective will be to frame these two works within the same genre, since they share a similar plot and they both portray the city of Madrid as a background element and "character".

--------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 299-321 
Fronteras estancas, fronteras porosas: del triangolo y la striscia de Buzzati a las orillas en bruma y follaje de Gracq - Impenetrable borders, porous borders: from triangolo and striscia in Buzzati to misty shores and foliage in Gracq    
PRADO BIEDMA, Javier del
 
Palabras Clave: Universo imaginario ; Voluntad de horizonte ; Añoranza de nido ; Insularidad y alteridad ; Frontera interior ; Impregnación
Imaginary universe ; Will of horizon ; Nostalgia of nest ; Insularity and alterity ; Inner frontier ; Impregnation
 
Resumen:
El texto intenta analizar dos universos imaginarios que, partiendo de bases anecdóticas más o menos similares, se construyen en direcciones antitéticas, debido a procesos perceptivos y de escritura que tienen su base y su desarrollo en dos modos muy distintos de ensoñar la realidad; el primero como yuxtaposición estanca de elementos donde predomina la noción de gravedad, de límite y de perfil y el segundo como universo en el que predomina la experiencia del contacto, como roce e impregnación de elementos materiales de naturaleza permeable y porosa. Ello permite dibujar dos modos de vivir la experiencia del margen y del horizonte y, en ella, la experiencia de la alteridad de naturaleza existencial en cierto modo antitéticos.
 
 This article aims to examine two imaginary universes which, on the basis of essentially similar anecdotic ground, are constituted in antithetic directions, due to perceptive and writing procedures founded on two very different manners of picturing reality, which develop therefore in a distinct way. A hermetic juxtaposition of elements is evident in the first one, in which the notion of gravity, of limit and profile clearly predominates. In the second, in contrast, a universe is presented in which the experience of contact prevails, as gentle touch and impregnation of the material elements existing in a porous and permeable nature. This allows the depiction in two different ways -antithetic in a certain way- of the experience of the idea of margin and horizon and, along with it, the alterity of existential nature.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 323-336 
"Nunca dejará de crecer la hierba": Gerhard Gundermann, voz rockera del Este     
SAGÜÉS, Jos
 
Palabras Clave: Gerhard Gundermann ; Canción ; Política ; RDA
Gerhard Gundermann ; Song ; Politics ; GDR / East Germany
 
Resumen:
Este artículo tiene dos partes diferenciadas. Una primera en la que se hace una breve semblanza de la actividad docente e investigadora del profesor Jaime Cerrolaza Asenjo y una segunda donde se presenta al cantautor y poeta de la RDA, Gerhard Gundermann. Precisamente cuando se cumplen 20 años de la caída del muro de Berlín, la figura de Gundermann adquiere una mayor actualidad, porque sus canciones son fiel reflejo del proceso de transición de una sociedad socialista al capitalismo. Gundermann puso voz a quienes siguieron soñando con un mundo más solidario, más justo y en paz.
 
 This paper consists of two parts. The first offers a portrait of Professor Jaime Cerrolaza’s his teaching and his research. The second aims to introduce the figure of the GDR poet and singer-songwriter Gerhard Gundermann. At a time when the world celebrates the 20th anniversary of the fall of the Berlin Wall, Gundermann’s voice becomes more relevant, because his songs illustrate the transition process from a socialist to a capitalist society. Gundermann lent his voice to all those who never stopped dreaming of a world of solidarity, with more justice and peace.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 337-355 
Escritores, artistas y eruditos alemanes en España: datos y reflexiones sobre la fecundidad cultural del "viaje español"   
VEGA, Miguel Ángel
 
Palabras Clave: Historia de Alemania ; Historia de España ; Historia de las relaciones internacionales Historia del arte ; Historia de la literatura
History of Germany ; History of Spain ; History of international relations ; History of art ; History of literature
 
Resumen:
Se pretende poner en valor los episodios de la historia cultural en los que se han visto mutuamente implicados los dos países: España y Alemania. Se hace un repaso a los principales capítulos de la presencia cultural de Alemania (arte, filología, arqueología, arabismo, etc.) influencias alemanas en el arte español, la imprenta alemana en España, etc.
 
 The main objective of this paper is to evaluate the episodes of cultural exchange between Spain and Germany which have taken place throughout history. In order to do so, the most important instances of German cultural presence (art, philology, archaeology, Arabism, etc.) in Spain will be re-examined, namely the German influence on Spanish art, the arrival of the German printing press in Spain, etc.

-------------------------------------------------
 
UCM - Revista de Filología Alemana, Anejo I (2009): 357-371 
La batalla de Napoleón de Jena y Auerstedt (14 de octubre de 1806). La suerte de los heridos y la reacción de la población civil    
WENTZLAFF-EGGEBERT, Harald
 
Palabras Clave: La batalla de Jena y Auerstedt ; Cruz Roja ; Napoleón ; Jena ; Weimar ; Johann Wolfgang von Goethe ; Johannes Daniel Falk
The Battle of Jena and Auerstedt ; Red Cross ; Napoleon ; Jena ; Weimar ; Johann Wolfgang von Goethe ; Johannes Daniel Falk
 
Resumen:
En torno al año 2006, con motivo del segundo centenario de la batalla de Jena y Auerstedt, vieron la luz un conjunto de obras que tratan, fundamentalmente, las acciones militares y las consecuencias políticas de la victoria de Napoleón ante Prusia. Sin embargo, las numerosas fuentes en las que se basan tales investigaciones abordan también cuestiones como la de la indescriptible miseria de los miles de soldados alemanes y franceses gravemente heridos que, ya el mismo día de la batalla, inundaban las ciudades de Jena y Weimar. Estas fuentes aportan adem ás información sobre el comportamiento de la población civil, que no se identificaba ni con la una ni con la otra potencia implicada en el conflicto, y no lograba dominar una situación completamente los incendios y saqueos por una parte, y la inexistencia de lazaretos o material médico, por la otra. Si bien estos documentos explican, en definitiva, por qué en los días posteriores a la batalla cientos de soldados murieron de forma innecesaria e indigna, invitan también a detenerse en la evidente ausencia –con la excepción de Johannes Daniel Falk– de reflexión crítica al respecto, ya que la vida de la soldadesca no sufrió pérdida de prestigio alguna y todavía tendría que transcurrir más de medio siglo para que fuese fundada la Cruz Roja.
 
 Around 2006, on the occasion of the bicentenary of the Battle of Jena and Auerstedt, the literary market witnessed the publication of a number of historical investigations, which are especially concerned with the military actions and the political consequences of Napoleon’s victory over Prussia. The numerous sources which serve as a basis for these publications also tackle such questions as that of the unspeakable misery of the thonsands of seriously wounded French and German soldiers, who, even on the day of the battle, swamped the cities of Jena and Weimar. These sources also document the behavior of the civilian population, who dit not identify with either side and was unable to cope with the completely unexpected situation fires and looting, on the one hand; the absence of sickbays and medical equipment, on the other. Even if such sources ultimately explain that in the days following the battle hundreds of soldiers still had to die in an unnecessary and humiliating way, they also invite us to think about the fact that such a situation did not prompt any critical response – with the exception of Johannes Daniel Falk – from the thinkers of the time: the military did not suffer any loss of prestige and it took well over half a century for the Red Cross to finally be founded.
 
 



Patrocinio - Contacto - Aviso Legal - Política de cookies - Añadir revista - Taller de Autopublicación
© 2004-2024 a360grados.net - La ciencia, la cultura y la sociedad a través de nuestras revistas
Desarrollo Web ComercialStudio.com