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Espacio, Tiempo y Forma. Serie II: Hª Antigua Nº 24
 

Nombre de la Revista: Espacio, Tiempo y Forma. Serie II: Hª Antigua
Número de Sumario: 24
Fecha de Publicación: 2011
Páginas: 685
Sumario:

Espacio, Tiempo y Forma. Serie II: HISTORIA ANTIGUA 

UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia        

Nº 24  (2011)                                                            ISSN: 1130-1082         

Más información / Texto completo

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HOMENAJE AL PROFESOR FEDERICO LARA PEINADO


Sumario / Contents


Biografía de Federico Lara Peinado  .....  21-29

 

UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 31-46            ( www.360grados.org )

El Poema de Gilgamesh : algunas preguntas desde la etnobotánica, la psicofarmacología y la confrontación con los mitos clásicos
Wagner, Carlos G.

Descripción:  Algunos pasajes del Poema de Gilgamesh interpretados desde una perspectiva etnobotánica y psicofarmacológica, sugieren, con la ayuda de los mitos clásicos, la presencia de prácticas rituales relacionadas con plantas visionarias.
 
Some passages in the Epic of Gilgamesh interpreted from ethnobotanical and psychopharmacological perspective, suggest, with the help of classical myths, the presence of ritual practices relating to visionary plants.

Palabras clave:  Gilgamesh -  Humbaba -  trances -  visiones -  enteógenos

trance states -  visionary experiences - entheogens 

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 47-72            ( www.360grados.org )

La presencia de la Sabitum (MÍ.KURUN.NA) en la Jurispridenciade Mesopotamia
Pino Cano, Juan Antonio

Descripción:  Este artículo trata de la presencia de la sābītum (MÍ.KURUN.NA) en los textos jurídicos de Mesopotamia. Estos dos vocablos fueron los utilizados por los escribas para referirse a la mujer que ejerció el oficio de «cervecera». A excepción de las Leyes Medias Asirias, el «Código» de (Hammurabi), las Leyes de (EXnunna) y el Edicto de (AmmiSaduqa) se redactaron en la primera mitad del segundo milenio a. C. Todas estas fuentes de carácter jurídico afirman que la sābītum dirigía la É.KURUN.NA «casa de la cerveza». En este establecimiento público la sābītum fabricaba y vendía sībum (KURUN.NA) «cerveza» y pequeños artículos. Al mismo tiempo, este corpus de textos legales registra los delitos en los cuales podía incurrir la sābītum y sus correspondientes castigos en caso de ser transgredidos. La actividad comercial generada por las sabitū (MÍ.KURUN.NA.MEI) alcanzó cierta notoriedad en la sociedad paleobabilónica, al ofrecer préstamos a sus clientes potenciales, mayoritariamente, en metal o en especie. Su figura sufrió un desprestigio social al ser utilizado su establecimiento como lupanar.
 
This article describes the presence of the sābītum (MÍ.KURUN.NA) in the Mesopotamian legal texts. These two words were used by the Scribes in order to refer to the woman that worked as «Alewife». With the exception of the Middle Assyrian Laws, the Code of (Hammurabi), the Laws of (EXnunna) and the Edict of (AmmiSaduqa) were written in the first half of the 2nd millennium B.C. All this legal sources confirm that the sābītum managed the É.KURUN.NA «Brewpub». In this public establishment the sābītum produced and sold sībum (KURUN.NA) «beer» and basic goods. In addition, this legal texts corpus contains the violation of laws that could be committed by the sābītum as well as the corresponding punishments if she violated them. The Brewing commercial activity generated by the sabitū (MÍ.KURUN.NA.MEI) was appreciably notorious in the Paleobabilonic society, as they offered loans to their potential customers, especially by cash or in kind. However, this character lost her prestige in the society since her business premises were used as brothel.

Palabras clave:  sābītum -  nadītum -  ēntum -  ugbabtum -  tamkārum -  leyes de EXnunna -  «código» de Hammurabi -  edicto de AmmiSaduqa -  leyes Asirias Medias -  tabernera -  cervecera -  lupanar -  «banquero» -  comerciante -  negocio -  préstamo - depósito -  compraventa -  incumplimiento de Leyes -  delitos y Castigos

 laws of Eshnunna - «code» of Hammurabi - edict of Ammisaduqa - middle Assyrian - Laws - tavern Owner - alewife - brothel - «banker» - trader - business - loan -  deposit - purchase Agreement - violation of Law - offenses and Punishments

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 73-82            ( www.360grados.org )

Una carrera de équidos en Ur III
Hernández, Jorge

Descripción:  El objeto del presente artículo es analizar un texto del periodo de Ur III, procedente de ˆGirsu, en el que se hace referencia a una competición entre dos équidos. Se pretende determinar si se trata de una actividad ligada al ocio, o si bien está relacionada con otros ámbitos; asimismo establecer las caracterícticas de ésta y las fuentes en las que se menciona.
 
The aim of this paper is to analyse a text from ˆGirsu of the Ur III period in which is mentioned an equid race. The purpose is to determine whether it is a leisure-related activity, or bound to other scopes. Also, the intention is to establish its own features and the sources in which it is mentioned.

Palabras claveéquido - carrera - ocio - Ur III

equid - race - leisure

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 83-102            ( www.360grados.org )

Lo que cuentan las estrellas : el oficio de los astrónomos en la Antigua Mesopotamia
Yuste, Piedad

Descripción:  Desde épocas muy remotas, los habitantes de la antigua Mesopotamia, habían interpretado los sucesos del cielo como fenómenos premonitorios. Pequeños grupos de expertos y eruditos, dedicados a observar los astros y sus movimientos, escribieron series de presagios que afectaban al rey y al Estado. Con el paso del tiempo, la sistematización de estas observaciones desembocó en un verdadero conocimiento científico. En este trabajo vamos a seguir los pasos de los escribas que crearon la astronomía.
 
Since ancient times, the inhabitants of ancient Mesopotamia had interpreted the events of the sky as premonitory phenomena. Small groups of experts and scholars, dedicated to observing the stars and their movements, wrote series of omens affecting the king and the State. Over time, the systematization of these observations led to a real scientific knowledge. In this paper we will follow in the footsteps of the scribes who created the astronomy.

Palabras claveastronomía arcaica - mesopotamia - astronomía babilónica

babylonian astronomy - early astronomy

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 103-107            ( www.360grados.org )

¿Donde estan las Necropolis Uruk?
Gil Fuensanta, Jesús

Descripción:  Hasta la mediados de la decáda de 1990, la ausencia de entrerramientos Uruk (IV milenio a.C.) fue una constante entre el registro arqueológico de Mesopotamia. El descubrimiento de nuevas tumbas en contextos Uruk o Tardo Calcolíticos (LC) del Norte del Éufrates y Tigris arrojaron nueva luz sobre la problemática. En concreto, la zona de Biredyik- Karkemish ha proporcionado un nuevo y amplio espectro antropólogico del Bronce Antiguo (BA) 1, período inmediato posterior a Uruk. Proporcionalmente, los restos parecen más cuantitativos que en otras regiones. Sugerimos alguna conexión de las poblaciones humanas de esta zona del este de Turquía con otras poblaciones, por lo menos durante la transición LC al BA. También se ofrece una hipótesis sobre un distinto componente étnico, no totalmente sureño.
 
Until the 1990s the absence of Uruk burials (Mid-Late IVth millenium B.C.») has been a constant in the archeological excavations in Mesopotamia. The apparition of new burials in Uruk or Late Chalcolithic (LC) contexts of the Northern Euphrates and Tigris shed new light on the question. Specially in the area of Birecik- Carchemish has been yielded a new and broad anthropological spectrum from the Early Bronze (EB) 1, inmediate post-Uruk. In proportion, the remains seem huger than in other regions. At least during the transition LC to EB, we suggest some connection of the human populations with other regions of this Eastern Turkey area during the period. Also is offered a hypothesis about different ethnic compound, no complete of southerner origin.

Palabras claveUruk - proto-sumerios - Tardo Calcolítico - norte y sur de Mesopotamia - Bronce Antiguo

early Sumerians - Late Chalcolithic - north and south Mesopotamia - Early Bronze

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 109-131            ( www.360grados.org )

La poliorcética en el Imperio Neoasirio
Sáez Abad, Rubén

Descripción:  Los Asirios contaron con las armas más avanzadas de su tiempo. Evolucionaron la guerra de sitio con la presencia de torres móviles, arietes y vehículos empujados a mano dotados de protecciones. Estos avanzados recursos permitieron la extensión de sus dominios por toda Mesopotamia.
 
Assyrians had the most advanced weapons of their time. They developed siege craft with mobile towers, battering rams and hand propelled vehicles with armor protection. These advanced resources allowed the extension of his domains for Mesopotamia.

Palabras claveimperio neoasirio - poliorcetica - Till Barsip - Nimrud Assurnassirpal II - Tiglatpiuleser III

neo-Assyrian empire - poliorcetic

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 133-160            ( www.360grados.org )

La voz de la Historia, el Imperio Neoasirio : sus problemas y algunas pruebas arqueológicas
Vázquez Hoys, Ana María

Descripción:  Algunos documentos conservados en el Museo Británico prueban el origen de los problemas históricos que destruyeron el reino de Asiria, el mayor Imperio del Próximo Oriente en el siglo VII a.C.
 
Some documents preserved in the British Museum prove the origin of the historical problems that destroyed the Assyrian Kingdom, the greatest Empire of the Ancient Near East in VII Century a. C.

Palabras clavesacerdotes - reina asiria - fantasma - manipulacion política - Museo Británico - Londres - imperio neoasirio - Marduk - Senaquerib - Asarhadón - Naqi’a Zakutu - Asurbanipal-Esarra-hammat

priests - queen of Assyria - ghost - political manipulation - British Museum - London - neo-assyrian empire - Sennacherib - Esarhaddon

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 161-187            ( www.360grados.org )

El Gran Rey en movimiento : banquetes y partetaš
Velázquez Muñoz, Joaquín

Descripción:  La nómada y numerosa corte real, durante sus desplazamientos entre las residencias reales, se detuvo en una serie de lugares denominados por las fuentes como partetas̆. Los partetas̆ también constituyeron una fuente única de placer y de deleite. Los elementos de los jardines fueron asociados con el placer sensorial. Los partetas̆ también pudieron evocar algunas significativas conexiones religiosas como se desprende de los relatos de las fuentes greco-romanas y por las informaciones que el archivo de la Fortificación nos ha transmitido.
 
The nomadic and numerous royal court during its displacements between the royal residences, is arrested in a series of places named by sources as partetas̆. The partetas̆ also constituted a unique source of pleasure and delight, the components of the gardens were associated with the sensory pleasure. The partetas̆ also could evoke some significant religiors connections as can be seen from the stories of the sources greco-roman and by the information that the file of the fortification has been handed down to us.

Palabras clave: partetas̆ - banquetes - movimiento - Persepolis - Babilonia

banquets - movement - Babylon

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 189-198            ( www.360grados.org )

Piratería nabatea en el Mar Rojo
Blánquez Pérez, Carmen

Descripción:  Las actividades marítimas de los nabateos han sido poco estudiadas, a pesar de que aparecen mencionadas en las fuentes antiguas. En el presente artículo se revisan las distintas hipótesis planteadas por los historiadores actuales, que se centran en el declive del comercio nabateo y en el descubrimiento de los monzones. Sin embargo, no existió un declive comercial que justificara las actividades de piratería de los nabateos, y el descubrimiento de los monzones no se corresponde con el período en que dichas actividades de piratería tuvieron lugar.
 
Maritime activities of the Nabataeans are poorly understood, although are mentioned in ancient sources. In this article we review the various hypotheses raised by modern historians, who focus on the Nabatean trade decline and the discovery of the monsoons. However, there was no declining sales to justify piracy activities of the Nabataeans, and the discovery of the monsoon does not correspond to the period in which these pirate activities took place.

Palabras clavecomercio nabateo - piratería nabatea - descubrimiento de los monzones

nabataean trade - nabataean piracy - discovery of the monsoons

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 199-210            ( www.360grados.org )

Rituales, sacrificios y sacerdocio en la India antigua
Román López, María Teresa

Descripción:  El núcleo de la actividad religiosa del vedismo era el sacrificio y el correspondiente alimento sacrificial que compartían los diversos integrantes del grupo y ciertas entidades sobrehumanas. Podemos clasificar los ritos védicos en dos grandes apartados: privados o domésticos y solemnes. Algunos estudiosos llegarán a afirmar que todo depende del sacrificio.
 
The nucleus of vedic religious activity was sacrifice and the corresponding food sacrifice that the different members of the group and certain superhuman entities share. We can classify vedic rites in two broad ways: private or domestic and solemn. Some scholars will state that every thing depends on the sacrifice.

Palabras claveritual - vedismo - sacrificio - ritos védicos - los sacerdotes

vedism - sacrifice - vedic rituals - priests

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 211-225            ( www.360grados.org )

Las momias de las pirámides
Parra, José Miguel

Descripción:  El público general cree, como si fuera un dogma religioso, que las pirámides egipcias no fueron las tumbas de los faraones de los Reino Antiguo y Medio porque en ninguna de las cámaras funerarias se ha encontrado nunca una momia. Este estudio compila todos los datos relevantes al respecto y describe brevemente todos los restos humanos encontrados dentro de las pirámides, demostrando la falta de base de esa extendida creencia.
 
As a religious dogma the general public believe that the Egyptian pyramids were not the tombs for the Old and Middle Kingdom pharaohs, because never was a mummy found inside the burial chamber of any of them. This study just compile all the relevant data on the subject and describe briefly all the human remains found in the pyramids, showing the nonsense of the general belief.

Palabras clave: pirámides - Reino Antiguo egipcio - Reino Medio egipcio - momias reales - restos de faraones - complejos funerarios reales egipcios - vasos canopos - piramidiotas - Guiza - Sakkara - Abusir - Abydos - Sekhemkhet - Djedefre - Neferefre - Reputnub - Djedkare Izezi - Iput - Pepi I - Neit - Montuhotep II - Ashyt - Amenemhat III - Aat - Nefret-Henut - Weret II

pyramids - egyptian Old Kingdom - egyptian Middle Kingdom - royal mummies - pharaohs remains - egyptian royal funerary complexes - canopic jars - pyramidiots -Giza

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 227-243            ( www.360grados.org )

Documentos relacionados con el Visir Amen-Hotep, Huy, dueño de la tumba nº -28- en Asasif : (Luxor Occidental)
Martín Valentín, Francisco J. - Bedman, Teresa

Descripción:  Los documentos y monumentos relacionados con el Visir Amen-Hotep, Huy, que desempeñó su función como Visir del Sur en los años finales del reinado de Amen-Hotep III (dinastía XVIII, hacia 1358-1353 a. C.) son muy escasos, en comparación con los referidos a otros personajes del mismo periodo. El motivo principal de esta oscuridad es, sin duda, el hecho de haber sido perseguida su memoria, y destruidos sus monumentos. Este artículo tiene por objeto publicar la compilación de los documentos arqueológicos y textuales conocidos, relacionados con el Visir Amen-Hotep, Huy, hasta el momento en que, en el año 2009, se inició por el Instituto de Estudios del Antiguo Egipto de Madrid la exploración y excavación sistemática de la tumba nº -28- , construida por orden del Visir Amen-Hotep, Huy, en la necrópolis de Asasif (Luxor Occidental).
 
The documents and monuments connected with the vizier Amen-Hotep, Huy, who was Vizier of the South, at the end of the reign of Amen-Hotep III (XVIIIth. dynasty c.1358 - 1353 BC), are very scarce, compared with referrals to other courtiers in the same period. The main reason for this darkness is, without doubt, the fact of having been persecuted his memory, and his monuments, destroyed . This article aims to publish the compilation of known archaeolgical and textual documents, in relation with the Vizier Amen-Hotep, Huy, before 2009, when the Instituto de Estudios del Antiguo Egipto of Madrid started the systematic exploration and excavation in the tomb No. 28-, built by order of this high royal functionary, in the necropolis of Asasif (Luxor West Bank).

Palabras claveAmenhotep III - visir del sur - Asasif - tumba - Amen-Hotep Huy - tumba nº 28 - Instituto de Estudios del Antiguo Egipto

southern vizier - tomb - tomb nº -28-

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 245-283            ( www.360grados.org )

Tradiciones literarias y tradiciones históricas en Sinuhé, el egipcio de Waltari : los hititas bajo la óptica de un egipcio
González Salazar, Juan Manuel

Descripción:  M. T. Waltari escribió hace más de medio siglo Sinuhé, el egipcio (1945), novela centrada en las vivencias de un médico dentro del contexto histórico del Egipto faraónico de la Dinastía XVIII. En este cuadro también se destacó un reino rival, Hatti, y sus poblaciones hititas. Waltari puso en boca de su protagonista Sinuhé, a veces con una gran libertad literaria, lo que el propio autor en su época pudo llegar a conocer de los hititas y su mundo.
 
Over half a century ago M. T. Waltari wrote The Egyptian (1945), a novel that narrates the vicissitudes of Sinuhe, a physician who lived in the Egypt of the Pharaohs of the 18th Dynasty. Amid this state of affairs the peoples ruled by Hatti gain relevance as a rival kingdom. Thus, Waltari gives an account of the knowledge of the Hittites and their customs he himself might have had access to during his lifetime. Nonetheless, historical facts are often times tainted with great literary freedom.

Palabras claveMika Toimi Waltari - Sinuhé - hititas - egipcios - novela histórica

Sinuhe - hittites - egyptians - historical novel

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 285-303            ( www.360grados.org )

El carácter del gobierno del Reino Hasmoneo : entre la tradición y el helenismo
Domínguez del Triunfo, Helena

Descripción:  El reinado de los Hasmoneos se extendió entre los siglos II y I a. C. en la zona de Judea. En un primer momento, bajo la administración ptolemaica primero y, seléucida, después, se irán formando los órganos de poder en la forma que conocemos para la época propiamente hasmonea, que llevarán a la independencia de Judea. El funcionamiento del Reino Hasmoneo, no exento de problemática, se movió entre unas tradiciones orientales, heredadas de la época bíblica y la Ley de la Torá, y una corriente helenizadora. Esta mezcla imprimirá en el reino un carácter peculiar, con unas instituciones en las que se reflejan dos corrientes que convergen para dar lugar a una especie de reino con unas magistraturas antiguas, adaptadas a la moda helenística del momento. Las fuentes que se refieren a todo ello son escasas y, en buena parte, subjetivas. Sin embargo, permiten esbozar un panorama de importancia particular, al suponer un periodo de transición hacia la independencia política judía que determinaría la historia de esta región.
 
The kingdom of the Hasmonean dynasty spread between 2nd and 1st century B. C. in the area of Judah. In a first moment, under the Ptolemaic administration first and the Seleucid one after, the organs of power, as we know them in the Hasmonean period, will be shaped to lead the Jewish independence. The mode of operation of the Hasmonean Kingdom, known not without problem, was carried out between the eastern tradition which was inherited from biblical times and the Law of the Torah and a Hellenizing stream. This mixture will print in the kingdom a peculiar character with institutions which reflects two flows that converge to originate a kind of kingdom with old offices, adapted to the Hellenistic current fashion. The sources that refer to all of this are scanty and, besides, subjective. However, they allow us outline an important panorama, implying the existence of a period of transition towards the political Jewish independence, which determine the history of this country.

Palabras clavehasmoneos - helenización - macabeos - sumo sacerdote - sanedrín

hasmoneans - hellenisation - maccabeans - high Priest - sanhedrin

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 305-330            ( www.360grados.org )

El ocio en la antigüedad. Juegos del Mundo
Llagostera, Esteban

Descripción:  El aburrimiento del hombre en todos los tiempos, originó que inventase lo que hoy llamamos ocio, o sea, la manera o forma de cubrir el tiempo muerto. De ahí nacieron los miles de juegos de los que ahora disfrutamos.
 
Through all the times, the boredom of mankind originated the invention of what we call nowadays games and entertainment, that is to say, the way of occupying our leisure time. This was the origin of the thousands of board, card and court games we presently enjoy.

Palabras clave: juego - Ur - senet - ajedrez - backgammon - dado - parchís - dominó - lotería - naipes - cometa - columpio - muñeca - canicas - bolos - cunas - peonza - serpiente

game - chess - dice - parcheese - dominoes - lottery - playing Cards - kite - swing - doll - marble - skittles - cat’s-cradle - spinning top - serpent

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 331-348            ( www.360grados.org )

Iconografía de la vida cotidiana en Grecia
González Serrano, Pilar

Descripción:  Frente a los monumentales vestigios de la civilización griega, que nos llenan de admiración, no deja de ser interesante el análisis de los espacios en los que vivieron sus gentes, así como el estudio de los humildes objetos de la vida cotidiana, ya que a través de ellos podemos comprender el día a día de un colectivo anónimo, gracias a cuyo esfuerzo se alcanzaron las cotas de civilización y cultura de las que nos dan testimonio sus magníficos restos materiales: sus ciudades, sus templos, sus edificios públicos, gimnasios, teatros, etc. El marco físico de la vivienda, así como el funcionamiento interno de la misma dentro del cual cada objeto cumplía con su adecuado cometido constituyen la base de una singular iconografía material, esencial para comprender la actividad doméstica de los griegos.
 
Faced with the monumental remains of Greek civilization that fill us with admiration. it is interesting the analysis of the spaces where the people lived, and the study of the humble objects of everyday life of an anonymus collective, thanks to whose efforts were reached heights of civilization and culture which we witness the magnificent remnants: their citires, temples, public buildings, gymnasiums, theaters, etc. The physical framework of housing and the inner workings of it, within wich each subject served its proper purpose, form the basis of a singular iconography material essential for understanding the domestic activity of the Greeks.

Palabras clavevida doméstica - la vivienda griega - el mobiliario griego - la cocina y las comidas griegas

domestic life - grek housing - furniture greek - cuisine and greek food

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 349-362            ( www.360grados.org )

El kyphi, un perfume ritual, mágico y medicinal en el universo egipcio grecorromano
Perea Yébenes, Sabino

Descripción:  Muchas fuentes antiguas, literarias y epigráficas, hablan de un singular producto típicamente egipcio: el kyphi. Se trata de un compuesto «químico» muy complejo, hecho con productos naturales, que toma la forma de incienso. De hecho, se traduce normalmente como «incienso», aunque éste sea sólo una parte de su composición. Su uso es muy variado: se emplea en los rituales de los templos egipcios, y en ceremonias mágicas, y también, por sus propiedades, tiene aplicaciones en medicina, desde época griega a la Edad Media.
 
Many ancient sources, literary and epigraphic, speak of kyphi, a singular product typically Egyptian. This is a «chemical» product very complex, made with natural products, which takes the form and texture of incense. In fact, it is usually translated as «incense», although this is only part of its composition. Its use is very varied, in the rituals of the Egyptian temples and also, and magical ceremonies. For their properties, is used in medicine, from Greek times to the Middle Ages.

Palabras claveegipto - perfume - incienso - ritual - religión - magia egipcia - medicina griega

egypt - odorous substance - incense - religion - egyptian magic - greek medicine

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 363-380            ( www.360grados.org )

Los oficios de la diversión en Roma
Cabrero Piquero, Javier - Cordente Vaquero, Félix

Descripción:  En este trabajo repasamos todos aquellos oficios que contribuyeron al disfrute del ocio entre los antiguos romanos. Los grandes espectáculos públicos: ludi circenses que agrupaban diferentes tipos de competiciones, siendo la más apreciada las carreras de carros; los munera, primero en el circo y luego en los anfiteatros, combates, cacerías y, ocasionalmente, batallas navales. Los ludi scaenici, representaciones teatrales de menor coste organizativo que los anteriores. A todo ello se añadieron las competiciones atléticas, la asistencia a las termas, la caza, etc.
 
In this paper, we are going to review all the professions that helped towards the enjoyment of the Ancient Romans. The great public shows: ludi circenses, that got together different types of competitions like the Chariot racing, the most appreciated one; the munera, at first in the circus and later in the amphiteatres, fights, hunters and sometimes mock sea battles. The ludi scaenici, theatral plays, whose cost price was lower than the rest of the shows. In addition to all of this, we should add the athletic competitions, the termal baths, and the hunter and so on.

Palabras clave: otium - munera - ludi circenses - ludi scaenici - certamina graeca - termas - caza - pesca

termal baths - hunter - fishing

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 381-403            ( www.360grados.org )

Obreras y empresarias en el Periodo Romano Alto Imperial
Fernández Uriel, Pilar

Descripción:  Análisis de la situación laboral y las diferentes medios y trabajos de las mujeres en el contexto de la Roma alto Imperial, frente a la situación mentalidad tradicional femenina a través de la documentación que proporcionan las fuentes históricas. Se contempla su relación con la sociedad, su ámbito doméstico e incluso la posible repercusión que pudiera existir en la cultura y mentalidad de este momento histórico.
 
Analysis of the labor situation and the different ways and works of women in the context of high Imperial Rome, facing the situation traditionally minded women through the documentation provided by historical sources. It sees its relationship with society, its domestic and even the possible impact that might exist in the culture and mentality of this historical moment.

Palabras clave: inscripción - mujer - negotiatrix - officina  propietaria - administradoras - comercio

inscription - woman - owners - managers - trade

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 405-435            ( www.360grados.org )

Viriato y las ciudades de la Bética
Pastor Muñoz, Mauricio

Descripción:  Viriato fue uno de los supervivientes de la matanza del pretor de la Hispania Ulterior, S. Sulpicius Galba, pero se ignora la fecha y el lugar de su nacimiento. La tradición histórica lo ha convertido sistemáticamente en un pastor de ganado, pero los trazos sobre su personalidad (sobriedad, energía, justicia, fidelidad) permiten considerarlo como un verdadero jefe militar y leader carismático de su pueblo. En este trabajo nos centramos en la conexión que tuvo Viriato con algunas ciudades de la Bética, concretamente con Tucci (Martos, Jaén) y Urso (Osuna, Sevilla) durante las guerras lusitanas. Las fuentes principales son Apiano (Iber. 60- 75) y Diodoro de Sicilia (XXXIII).
 
Viriato was one of the survivors in the slaughter of the praetor Hispania Ulterior, S. Sulpicius Galba, but the date and the place of his birth are unknown. The historical tradition has systematically turned him into a cattle shepherd, but his personal features (sobriety, energy, justice, loyalty) enable us to consider him as a real military chief and a charismatic leader for his people. In this essay we focus on the connections that Viriato had with some cities of the Baetica: Tucci (Martos, Jaén) and Urso (Osuna, Seville) specifically, during the Lusitanian wars. The principal sources are Apiano (Iber. 60-75) and Diodoro of Sicily (XXXIII).

Palabras claveViriato - guerras lusitanas - Baetica - Hispania

lusitanian wars

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 437-451            ( www.360grados.org )

Un ejemplo de producción artesanal en el Mundo Romano : el uso de tegulae con inscripción M Petrvcidivs en Carteia (San Roque, Cádiz)
Bravo Jiménez, Salvador

Descripción:  Desde el siglo XVIII se vienen efectuando hallazgos en la zona conocida como el Rocadillo, donde se ubica la antigua ciudad de Carteia, de tegulae con unas curiosas inscripciones donde aparecen el nombre de dos personajes de las que damos información en este trabajo.
 
From the 18th century they come effecting findings in the zone known as the Rocadillo, where Carteia’s former city is located, of tegulae with a few curious inscriptions where they appear the name of two prominent figures of that we give information in this work.

Palabras clave: artesania - Rocadillo - tegulae - Carteia - Petrucidius

Artisan - Petrudidus

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 453-470            ( www.360grados.org )

Mosaicos hispano-romanos con representaciones de musas
San Nicolás Pedraz, María Pilar

Descripción:  Se estudian los mosaicos hispanosromanos con representaciones de musas que pertenecen a las dos categorías de: • Busto, identificadas o no con su nombre o atributos • Cuerpo entero, solas o acompañadas de Apolo o poetas/sabios
 
This paper examines mosaics from Roman Hispania with images of Muses. These representations are classified into two main categories: • Busts images, identified or not, with her names and attributes. • Whole body images, with or without Apollo or poets/wise men.

Palabras clavemosaicos - musas - atributos - Apolo - poetas - sabios

roman mosaics - muses - attributes - Apollo - poets - wise men

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 471-490            ( www.360grados.org )

Jugando con las olas : a propósito de un mosaico de Carmona (Sevilla)
López Monteagudo, Guadalupe

Descripción:  Los erotes y putti son particularmente abundantes en los mosaicos romanos, sobre todo en temas mitológicos y también en escenas de la vida diaria, como la pesca, la caza y las competiciones en el circo. Predominan, no obstante, los ambientes acuáticos y su relación con las divinidades marinas, resaltando el aspecto lúdico de su presencia. En el mosaico de Carmona y en otros muchos procedentes del Mediterráneo y del Oriente, de los siglos II al V d.C., en blanco y negro y en color, los amorcillos, los putti y también los pigmeos practican el «wind-surf» sobre un ánfora vinaria. Todos proceden de edificios termales.
 
Mosaics depicting erotes and putti are frequent in Roman Art, particularly those presenting mythological subjects and also daily life scenes, fishing, hunting and circus races. However, most of them are related to aquatic contexts and maritime deities, focusing on the playful side of the images. In a mosaic from Carmona and in some others around the Mediterranean area and the East (II-V a.D) erotes, putti and pygmei are depicted when sailing or windsurfing over wine-amphoras. All those patterns came from bath buildings.

Palabras clavemosaico romano - erotes - putti - temas marinos - vida diaria - deportes acuáticos - ánfora vinaria

roman mosaic - maritime scenes - daily life - aquatic sports - wineamphora

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 491-514            ( www.360grados.org )

Uso y disfrute del agua en la Villa Romana de Puente de La Olmilla (Albaladejo, Ciudad Real) : el aprovechamiento hídrico en el mundo romano
García Bueno, Carmen

Descripción:  El abastecimiento hídrico de esta villa se proveía mediante varios conductos cerámicos, parcialmente descubiertos. El agua, procedente de un arroyo cercano, era conducida hasta el patio a través de una canalización subterránea doble localizada en la zona oriental, teniendo como finalidad servir para el regadío y, tal vez, también el desagüe de un posible jardín. Otra conducción fue descubierta en el sector septentrional de la villa.
 
The hydraulic supply in this villa was distributed by different ceramics conductions. The water was conducted from a near stream to the courtyard by a double subterranean canalisation situated in the oriental side. These facilities had both an irrigating and, probably, a draining function, for the garden. Other conduction was found in the north side of the villa.

Palabras claveaprovisionamiento de agua - arroyo - conducción hidráulica - establecimiento agrícola - villa romana

supplying of water - brook - hydraulic conduction - agricultural establishment - roman villa

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 515-542            ( www.360grados.org )

El Régimen Fiscal de los bienes de la Iglesia durante el siglo IV
Santos Yanguas, Narciso

Descripción:  El patrimonio de la Iglesia, aunque remonta en sus orígenes a las comunidades cristianas de los 3 primeros siglos, no tendría un reconocimiento oficial hasta la época de Constantino. A continuación lo consolidaría el emperador Constancio II mediante la aplicación de exenciones fiscales. Dicho patrimonio se incrementaría a través de la apropiación de los templos paganos y de sus bienes, a pesar de la fase de regresión que supone la época de Juliano (361-363). A lo largo del siglo IV el Código Teodosiano documenta la situación de las propiedades eclesiásticas y su fiscalidad.
 
The patrimony of the Church, whose origins can be traced back to the Christian communities of the first three centuries, will not officially reckoned until Emperor Constantine’s times. Emperor Constantius II would then consolidate it by applying fiscal exemptions. Despite the fact that Emperor Julian’s rule (361-363) can in itself explain a degree of diminution, the truth is that the said patrimony was increased by the appropriation of pagan temples and the goods contained in them. In the fourth century the Theodosian Codex lists ecclesiastical properties and their fiscal treatment.

Palabras clavepatrimonio de la Iglesia - exenciones fiscales - apropiación de templos paganos - Constantino - Constancio II - código teodosiano

patrimony of the Church - fiscal exemptions - appropriation of pagan temples - Constantine - Constantius II - theodosian codex

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 543-562            ( www.360grados.org )

Ocio y ascesis aristocrática : Jerónimo y su lectio divina en Roma (382-385)
González Salinero, Raúl

Descripción:  A su llegada a Roma en el año 382, Jerónimo se convirtió en el guía espiritual de un grupo de mujeres aristocráticas que, influidas por el emergente espíritu del monacato oriental, llevaban una vida ascética en el interior de sus mansiones. Siguiendo la estela de la tradición intelectual que había caracterizado al otium aristocrático, aunque en este caso reorientado hacia el universo cultural cristiano, el estudio y la exégesis de las Sagradas Escrituras a través de la lectio divina se convirtió en el rasgo distintivo del propositum sanctitatis.
 
On his arrival at Rome (382), Jerome did become the spiritual leader of an aristocratic women’s group that, influenced by the emergent spirit from the eastern monastic life, did lead an ascetic life inside their palaces. Following the trail of the intellectual tradition that had characterized the aristocratic otium, although reorientated in this case to the Christian cultural universe, the study and exegesis of the Holy Scriptures throughout the lectio divina did become into the distintive feature of the propositum sanctitatis.

Palabras claveotium aristocrático - ascetismo - mujeres - Jerónimo - círculo del Aventino - lectio divina - Sagradas Escrituras

aristocratic otium - ascetism - women - Jerome - Aventine circle - lectio divina - Holy Scriptures

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 563-572            ( www.360grados.org )

Anotaciones sobre los personajes del missorium de Teodosio
Bravo, Gonzalo

Descripción:  El objetivo principal de este artículo es proponer una nueva reflexión acerca del llamado «disco» de Teodosio. Dejando a un lado su indudable valor artístico (se trate de un missorium, de un clipeus o de un simple disco), los historiadores encuentran muchas dificultades para describirlo, especialmente en lo que se refiere a la datación precisa de la pieza y a la identidad de los personajes allí representados. Incluso la identidad del emperador Teodosio (sea I o II, abuelo y nieto, respectivamente) se discute aún. Pero otra lectura de la inscripción del disco puede conllevar también una nueva interpretación histórica del conjunto, asociándolo con Teodosio I y sus hijos, hacia el 393 y no en 388, como se ha dicho a menudo.
 
The prime aim of this paper is to propose a new reflection about the so-called «disc» of Theodosius. Beside of its no doubt artistic value (if missorium, clipeus or simple disc), historians have seen many difficulties to describe it, referred to the appropriated date and the identity of the actors represented there. Even the real identity of emperor Theodosius (if I or II, grandfather and grandson, respectively) is still in discussion. But other lecture of the inscription is possible and it can easily carry a new historical interpretation of the group also, associated with Theodosius I and his sons, about 393 and not in 388, as it is said so often.

Palabras claveTeodosio - missorium - clipeus

Theodosius

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 573-586            ( www.360grados.org )

Los principales ejemplos de la herencia Jesuítica en la provincia de Madrid y la ciudad de Guadalajara y sus vínculos con la Universidad Complutense
Fernández, Gonzalo

Descripción:  Este artículo estudia los primeros edificios de los Jesuitas en Madrid, Alcalá de Henares, Torrejón de Ardoz, y Guadalajara y sus vínculos con la Universidad Complutense donde el Dr. Federico Lara es ilustre profesor.
 
This article surveys the early buildings of the Jesuits in Madrid, Alcala de Henares, Torrejon de Ardoz, and Guadalajara and its links with the University Complutense where Dr. Federico Lara is illustrious professor.

Palabras clavejesuitas - Alcalá de Henares - Torrejón de Ardoz - Guadalajara - Universidad Complutense

Jesuits

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 587-631            ( www.360grados.org )

Muhammad y el monacato palestino
Blázquez Martínez, José María - García Gelabert, María Paz

Descripción:  Los grandes genios religiosos son Jesús, Buda y Muhammad. Ni Jesús ni Muhammad quisieron crear una religión, sino corregir la primitiva revelación, que se había desviado. Muhammad ha creado una religiosidad que ha dado alimento espiritual durante muchos siglos a millones de fieles, y una mística fabulosa que ha durado más de 1.000 años. Tor Andrae señala influjos de la iglesia y del monacato sirio. D.J. Sahas indica influjo fuerte del monacato sirio en el Corán. Se comparan en este trabajo puntos fundamentales de la religiosidad del Corán con el del monacato palestino: infierno, Juicio Final, Demonología, Angeología, el Paraíso, Oración, Ayunos, Limosna, prohibición de alimento, Eucaristía, etc. Muhammad es un hereje cristiano para S. Juan Damasceno, que vivió muchos años en la corte de los Omeyas y desempeñó altos cargos. Muhammad admite que Cristo es el Mesías, un grandísimo profeta, la palabra de Dios y el enviado de Dios. Niega que sea Dios, ni la redención, ni la crucifixión, que es sólo aparente; acepta la resurrección y la subida a los cielos. No admite la Trinidad. Los grandes investigadores protestantes, Harnack, Schlatter, Wellhausen, en el siglo XX, afirman que era un ebionita, o sea, un judeo-cristiano heterodoxo, que vivían en Palestina y Siria, tesis que aceptó el gran teólogo católico H. Küng, partidario de un diálogo con el Islam. Muhammad llevó, al principio, una vida en la montaña, muy parecida a la de los monjes cristianos. En el arte musulmán hay pinturas que representan a Muhammad con monjes que él conocía de sus viajes a Siria. No se puede dudar de un fuerte influjo del monacato palestino y sirio en la religiosidad de Muhammad, como indica D.J. Sahas, excelente conocedor de S. Juan Damasceno. La religiosidad de Muhammad, del monacato palestino y de Jesús, tienen un fuerte carácter social, al igual que la de los grandes profetas de Israel. El presente estudio confirma la frase de Seyyed Husseyn Nasr, de que los primitivos musulmanes son monjes que no guardan el celibato.
 
The great religious geniuses are Jesus, Buddha and Muhammad. Neither Jesus nor Muhammad wanted to create a religion, but to correct the primitive revelation, which had gotten off course. Muhammad has created a religiousness that has given millions of faithful spiritual food throughout many centuries and a fabulous mysticism that has lasted for over thousand years. Tor Andrae points out influences of the Syrian church and Monasticism. D.J. Sahas points out a strong Syrian Monasticism influence in the Qur’an. This paper compares fundamental aspects of religiousness in the Qur’an with that of Palestinian Monasticsm: Hell, Last Judgement, Demonology, Angeology, Paradise, Prayer, fasting, Alms, Food prohibition, Eucharist, etc. Muhammad is a Christian heretic according to Saint John of Damascus, who lived many years in the Umayyad court, where he held important posts. Muhammad admits that Christ is the Messiah, a great Prophet, the Word of God and his envoy. He denies he is God, as well as redemption, and crucifixion, which is only apparent, but accepts resurrection and ascension. He does not admit Trinity. The great protestant investigators of the 20th century –Harnack, Schlatter, Wellhausen– maintain he was an Ebionite, in other words, a heterodox Jewish Christian, who lived in Palestine and Syria. A thesis accepted by the great Catholic Theologian H. Küng, a supporter of dialogue with Islam. Muhammad lived at the beginning a mountain life, very similar to that of Christian monks. There are paintings in Muslim art depicting Muhammad with monks, who he knew well from his journeys to Syria. A strong influence of Palestinian and Syrian Monasticism in Muhammad’s religiousness can not be put in question, as D.J. Sahas, an excellent connisseur of Saint John of Damascus and Muhammad, points out. The religiousness of Muhammad, of Palestinian Monasticism and of Jesus have strong social character, like that of the great prophets of Israel. This paper confirms the sentence of Seyyed Husseyn Nasr, that primitive Muslims were monks who did not keep up with celibacy.

Palabras claveinflujos monacato palestino - Corán - infierno - Juicio Final - demonología - angeología - el paraíso - oración - ayunos - limosna - prohibición de Alimentos - eucaristía - cristología - ebionitas - judeo cristiano - montaña - monjes

palestinian Monasticism influence - Qur’an - hell - Last Judgement - demonology - paradise - angeology - fasting - alms - food prohibition - eucharist - christology - ebionite - jewish Christian - mountain - monks

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 633-650            ( www.360grados.org )

Rivadeneyra en Dizful : notas sobre un óleo dedicado a la aventura española en Oriente
Córdoba, Joaquín María

Descripción:  En el curso del siglo XIX, numerosos europeos emprendieron viajes por Oriente Próximo e Irán. Muchos dejaron recuerdo de éstos en libros relevantes, que describían ruinas, costumbres y paisajes. Uno de los mejores sería escrito por el español Adolfo Rivadeneyra. Pero además, este viaje daría origen a un cuadro singular, que se cuenta entre los más interesantes de la pintura orientalista española. Su consideración y su recuerdo son reflejo de los avatares que la ciencia dedicada a Oriente ha seguido en España hasta fechas muy recientes.
 
Several Europeans travellers journeyed throughout the Near East and Iran during the XIX century. Many of them left an indelible memory in these relevant books, in which they described the ruins, customs and landscapes. Adolfo Rivadeneyra wrote one of the best works. In addition, his journey gave rise to a singular painting, one of the most interesting examples of the Spanish Orientalist Paintings. His importance and memory reflects the vicissitudes in regard to the Spanish science devoted to the Oriental World until recent times.

Palabras claveAdolfo Rivadeneyra - viajes por Irán - pintura orientalista

journeys through Iran - orientalist painting

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma. Serie II, Hª Antigua, t. 24 (2011), 651-670            ( www.360grados.org )

Versiones y revisiones cinematográficas de un mito clásico : las Medeas de Pasolini, Dassin, von Trier y Ripstein (1969-2000)
Barrio Mendoza, María del Carmen del

Descripción:  El presente trabajo plantea un profundo análisis de cuatro de las adaptaciones cinematográficas del mito de Medea que se ha considerado tienen una mayor trascendencia, ya sea por su manera innovadora de reinterpretar el mito, por los nuevos elementos estéticos con que se lleva a cabo, por los paralelos que se establecen entre mundo antiguo y mundo moderno o, en fin, por el modo de desplegar el genio artístico que caracteriza a cada uno de los directores escogidos. Cuatro personalidades del mundo del cine que toman el tema de la tragedia de Eurípides o de Séneca, no como mero pretexto para elaborar un mundo nuevo plagado de sus inquietudes, pero tampoco como una traslación literal del tema tal y como lo expresaron sus creadores en el mundo antiguo.
 
This paper presents a thorough analysis of four film adaptations of the myth of Medea, which have been considered as being of great significance. This could be either for its innovative way of reinterpreting the myth due to the new aesthetic elements that are conducted, for the parallels that exist between the ancient and modern world, or due to the way of displaying the artistic genius that each of the chosen directors represent. Four personalities from the film community have taken the theme of the tragedy by Euripides and Seneca, but not as mere pretext to develop a new world plagued with apprehension, nor as a literal transfer of the topic as expressed by their creators in the ancient world.

Palabras clavecine - mitología - tragedia - Eurípides - Séneca - Pasolini - Dassin - Trier - Ripstein - peplum - meta tragedia - recepción clásica

cinema - mythology - tragedy - Euripides - Seneca - meta-tragedy - classical reception


 

Reseñas         -------------------------------

Novillo López, Miguel Ánguel. Breve historia de Roma. Nowtilus.

Santos Yanguas, Narciso. Asturias, los astures y la minería romana del oro. Oviedo : KRK , 2011.

Perea Yébenes, Sabino. La idea del alma y el más allá en los cultos orientales durante el imperio romano. Madrid/Salamanca : Sígnifer Libros , 2012.

Hernández de la Fuente, David. New perspectives on late antiquity. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing , 2011.



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