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Espacio, Tiempo y Forma. Serie V: Hª Contemp Nº 22
 

Nombre de la Revista: Espacio, Tiempo y Forma. Serie V: Hª Contemp
Número de Sumario: 22
Fecha de Publicación: 2010
Páginas:
Sumario:

Espacio, Tiempo y Forma. Serie V: Historia Contemporánea 

UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia            

Nº 22  (Año 2010)                                     ISSN: 1130-0124

Más información / TEXTO COMPLETO  >>>  http://e-spacio.uned.es/revistasuned/.....

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SUMARIO


Dossier:  República y monarquía en la fundación de las naciones contemporáneas. América Latina, España y Portugal

Ed.:  Ángeles Lario


UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 19-42        
doi: 10.5944/etf v.22.1547         (
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Culturas y modelos políticos en la construcción del estado contemporáneo        
Ángeles Lario

Resumen:  Se analizan las culturas políticas monárquica y republicana; sus significados, sus diferencias y puntos comunes. Su proyección en América y Europa.

Are monarchical and republican political cultures analyzed; his meanings, his differences and common points. His development in America and Europa.

Palabras clave:  monarquía; república; federalismo; Europa; América; monarchy; republic; centralism; federalism; Europa; America;

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 43-66        
doi: 10.5944/etf v.22.1548         (
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¿Un imperio entre repúblicas? : independencia y construcción de una legitimidad para la monarquía constitucional en el Brasil (1822-1834)        
Andréa Slemian

Resumen:  Este artículo pretende discutir el proceso de consolidación de un orden nacional en la América portuguesa a partir de la Independencia, introducida en la perspectiva del mundo Atlántico de profundas transformaciones en los paradigmas políticos, teniendo como foco la estructuración de las bases de una nueva legitimidad monárquica fundamentada en el constitucionalismo moderno. Se defiende, por un lado, que la recreación de la monarquía en el Brasil conseguiría dar forma a un régimen que tanto se adecuaba a las continuidades / rupturas sociales como también invertiría en una fuerte imagen de estabilidad y orden interna; y por otro, que es imprescindible que se entienda la experiencia brasileña no como una oposición, sino en sintonía con las dificultades vividas en el resto de América en la construcción de regímenes representativos supuestamente estables.

This article analyses the process of consolidation of a national order in Portuguese America since the Independency embedded in an atlantic perspective of deep changes in politics. It focuses the build of a new monarchical legitimacy according to the modern constitutionalism. It points out, by one hand, that the reinvention of the monarchy in Brazil could sustain a regime well shaped to the politics changes and based in a strong image of stability and order; by other hand, that the brazilian political experience cannot be well understood in opposition but in relationship with what was happening in the whole America in terms of the construction of new representative regimes.

Palabras clave:  Brasil; independencia; monarquía constitucional; imperio; siglo XIX        
Brazil; independence; constitutional monarchy; empire; 19th

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 67-78        
doi: 10.5944/etf v.22.1549         (
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O republicanismo na independência do Brasil : a retórica cívico-humanista do jornalista Cipriano Barata        
Renato Lopes Leite

Resumen:  El objetivo de este estudio es situar la retórica de la libertad republicana del periodista y diputado de las Cortes de Lisboa, Sr. Cipriano José Barata de Almeida, en su contexto intelectual. Un problema importante en la interpretación de textos como el periódico «Sentinela da Liberdade na Guarita de Pernambuco» (1823; 1831-1834) es identificar los orígenes intelectuales de algunos conceptos, como el republicanismo. Desde esta perspectiva, tratamos de ver cómo Cipriano Barata es influenciado por el espíritu cívico que se basa en la república libre, independiente y autónoma. Más allá de la influencia de la Ilustración Portuguesa, tratamos de reflexionar sobre la difusión de un vocabulario de otros contextos intelectuales, como de la Independencia de los Estados Unidos.

The aim of this study is to situate the rhetoric of republican liberty and journalist Cipriano José Barata de Almeida in his intellectual context. A major problem in the interpretation of texts as the newspaper «Sentinela da Liberdade na Guarita de Pernambuco» (1823; 1831-1834) is to identify the intellectual origins of some concepts, such as republicanism. From this perspective, we try to see how Cipriano Barata is influenced of civic spirit that based on the free republic, independent and autonomous. Beyond the influence of Portuguese Enlightenment, we try to reflect on the diffusion of a vocabulary from other intellectual contexts, such as the Independence of the United States.

Palabras clave:  libertad; republicanismo; teoría de la Historia; historiografía; historia intelectual       
freedom; republicanism; intellectual history; theory of history and historiography

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 79-105        
doi: 10.5944/etf v.22.1550         (
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¿Monarquía, República o Imperio? : la independencia de la Nueva España y el dilema de la constitución política de la Nación, 1810-1821        
Moisés Guzmán Pérez

Resumen:  Durante muchos años los historiadores pensaron que la pugna por instaurar una monarquía o una república en México durante las primeras seis décadas del siglo XIX, se inició en 1822 con el Imperio de Agustín de Iturbide. Este artículo tiene por objetivo demostrar que desde la revolución de independencia de 1810 los distintos grupos en conflicto se plantearon modelos diferentes de organización política para tratar de constituir políticamente a la nación, ante la quiebra de la monarquía hispánica.

For a long time historians have thought that the struggle to establish a monarchy or a republic in México during the first 6 decades of the XIX century, began in 1822, when the empire of Agustín de Iturbide appeared. The objective of this article is to demonstrate that since the Revolution of 1810, the groups in conflicts proposed different kinds of political organizational models to try to build the nation from a political perspective, after de collapse of the Hispanic monarchy.

Palabras clave:  independencia; nueva España; monarquía; república; imperio       
independence; new Spain; monarchy; republic; constitutional monarchy; empire

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 107-150        
doi: 10.5944/etf v.22.1551         (
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Monarquismo y republicanismo : las primeras regencias de España y México        
Israel Arroyo

Resumen:  El estudio analiza la construcción de los primeros poderes ejecutivos colegiados o regencias en España y México (1809- 1823). La perspectiva comparada, le permite al autor enfatizar las convergencias y divergencias de ambos tipos de regencias, vinculadas a la definición de sus formas de gobierno. España nunca pudo eludir la impronta monárquica, aunque sus ejecutivos colegiados provisionales cambiaron en el tiempo: regencias de orden absolutista, «de transición» y constitucionales. En cambio, en México se adoptó y adaptó, en primera instancia, un cierto tipo de regencia monárquica (la etapa iturbidista); luego se movió hacía la instauración de una regencia de tipo republicana (1823- 1824).

This study analises the process of creation of the collective executive powers or regencias in Spain and México (1809- 1823). Relying on a comparative perspective, the autor emphasizes the similarities and differences between both countries, mainly in relation to the definitions of their forms of govenment. Spain was never able to overcome its monarchy seal, though its local collective powers changed in time: absolutist regencias; transition regencias and constitutional regencias. By contrast, in Mexico it was adapted and adopted a type of monarchy regencia (the iturbidista period) and later, a Republican type of regencia.

Palabras clave:  regencia; monarquía; república; formas de gobierno; ejecutivos colectivos       
republicanism; monarchy; regency; forms of government; collective powers

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 151-168        
doi: 10.5944/etf v.22.1552         (
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Antimonarquismo y republicanismo bolivariano : los orígenes del conservadurismo hispanoamericano en el libertador        
Tomás Straka

Resumen:  El establecimiento de un sistema republicano y liberal en Hispanoamérica contempló grandes dificultades de carácter teórico y administrativo. Después del entusiasmo inicial, la guerra, enlazada con numerosas turbulencias políticas y sociales, hicieron reflexionar los líderes del proceso sobre los alcances reales que el proyecto podía tener. Simón Bolívar es un ejemplo claro de ello. La reorganización de la república venezolana, y especialmente sacudida por las guerras raciales e interregionales, y después la creación de Colombia, empujó su pensamiento a la búsqueda de un punto medio que garantizara a la república y muchas de las libertades, pero en un entorno de orden. Muchos vieron en sus intenciones un monarquismo embozado, no obstante lo que se tenía en frente era el nacimiento del pensamiento conservador hispanoamericano.

The establishment of a liberal and republican political system in Spanish America brought about theoretical and administrative difficulties. After the initial enthusiasm, war and numerous social turbulences had an effect on the way political leaders thought upon the real achievements that the project could obtain. Simon Bolivar is a clear example of this. The reorganization of the Venezuelan republic –particularly shaken by racial and regional confrontations- and the establishment of Columbia, reflect the way Bolivar pushed his ideas towards a middle ground in which freedom and the existence of the republic were guaranteed in an environment of order. Many judged these intentions as a veiled form of monarchy. Nevertheless, this was actually the birth of Spanish-American conservative thought.

Palabras clave:  Historia de las ideas; monarquía; república; liberalismo; Bolivarianismo       
the history of ideas; monarquism; republicanism; liberalism; Bolivarianism

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 169-185        
doi: 10.5944/etf v.22.1553         (
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Las ideas de monarquía y república en el pensamiento y acción política de Simón Bolívar        
Reinaldo Rojas

Resumen:  El tema monarquía y república en el pensamiento bolivariano forma parte del debate político que se desarrolla paralelamente al proceso de independencia hispanoamericano. El propósito de este ensayo, es abordar la interpretación crítica de este problema a partir de la lectura de la documentación bolivariana, pero desde las perspectivas de la gobernabilidad, por lo cual se confronta el contexto doctrinario de las ideas y propuestas que Bolívar hace en Angostura, 1919, y Bolivia, 1826, con el fenómeno sociológico de la organización de las nuevas repúblicas y la consiguiente conformación de los grupos de poder que le van a dar forma al nuevo Estado republicano. Esta dimensión constitucional del problema se completa con la concepción y actitud que el propio Bolívar tuvo de su relación con el tema de la monarquía.

The topic of monarchy and republic in the bolivarian thought are part of the political debate that develops in parallel to the process of the hispanic(-american) independence. The purpose of this essay is to get into the critical interpretation of this problem from the reading of the bolivarian documentation, but from the perspective of governability, therefore confronting the doctrinary context of the ideas and proposals issued by Bolivar in Angostura, 1919, and Bolivia, 1826, with the sociologic phenomenon of the organization of the new republics and the consequent integration of the groups of power that are going to give shape to the new republican State. This constitutional dimension of the problem is completed with the conception and attitude that Bolivar himself had about his relation with the topic of monarchy.

Palabras clave:  pensamiento bolivariano; monarquí constitucional; gobernabilidad republicana       
bolivarian thought; constitutional monarchy; republican governability

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 187-200        
doi: 10.5944/etf v.22.1554         (
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La celebración del centenario en Cartagena de Indias : ¿fue excluyente en sus imaginarios populares?        
Edgar Gutiérrez S.

Resumen:  El Centenario de la Independencia de Cartagena (1811-1911) produjo una serie de polémicas históricas y evaluativas sobre dicha efeméride. En la primera parte del trabajo se intenta exponer brevemente los desencuentros entre indígenas y españoles cómo antecedentes de los procesos emancipatorios. Posteriormente se revela como los imaginarios republicanos imponen una memoria oficial en lo concerniente a la construcción de imágenes, discursos, alegorías y apropiación de espacios públicos con su monumentaria. Paralelamente a estos hechos participan los trabajadores y artesanos o clases populares con sus imaginarios, algunas veces irónicos y flexibles frente a los valores solemnes, oficiales del republicanismo. La fiesta republicana será el espacio de negociación y controversia de valores entre la visión de la historia oficial y las formas «precarias» de la percepción popular con respecto a dicha efeméride.

The Centennial of the Independence of Cartagena (1811-1911) produced a series of historical and evaluative polemics on this ephemeris. In the first part of the work the mix-ups between Indians and Spaniards are briefly exposed as backgrounds of the emancipatory processes. Then it is revealed how the republican imaginaries impose an official memory with respect to the construction of images, speeches, allegories and appropriation of public spaces with their monumental structure; simultaneously to this fact the workers and artisans or popular classes participate with their imaginaries, sometimes ironic and flexible before official solemn values of the republicanism. The Republican Party will be the negotiation space and the controversy of values between the vision of the official history and the «precarious» forms of the popular perception with regard to this ephemeris.

Palabras clave:  imaginario; exclusión; Centenario; efeméride; artesanos       
imaginaries; exclusion; Centennial; ephemeris; artisans

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 201-234        
doi: 10.5944/etf v.22.1555         (
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El once de febrero de 1850 : inicio de una nueva liturgia patriótica en la Santa Marta neogranadina        
Edgar Rey Sinning

Resumen:  Santa Marta, Colombia, siempre ha sido considerada por los historiadores como una ciudad fiel a la Monarquía española en los momentos decisivos del proceso de independencia que vivió América. Fidelidad que tuvo su máxima expresión cuando las autoridades españolas se refugiaron en la ciudad y su provincia en general. Las autoridades cartageneras pretendieron ayudarla expulsando a los españoles, pero los hechos nos dicen que Pierre Labatut comisionado para tal misión, no cumplió tal cometido, sino que maltrató a los samarios hasta el punto que fue expulsado en marzo de 1813. Por el mal comportamiento del soldado francés, el cabildo samario se reunió el 11 de febrero de ese año, discutió y aprobó una acta en la que rechazaba la intromisión de las tropas cartageneras y desconocían el gobierno que pretendía instaurarse, como también a las autoridades españolas y exigían participar de la nueva nación en igualdad de condiciones. Esa acta del cabildo samario fue reivindicada, sobre todo por el partido liberal que controlaba política y económicamente la ciudad, como el Acta de Independencia en 1849 y la Cámara Provincial acogiéndose a leyes nacionales, estableció una «fiesta patriótica» por medio de la Ordenanza de 29 de septiembre de ese año. En la misma, se ordena que el once de febrero de 1850 sea la primera conmemoración, festejos que deberían iniciarse el once de febrero y finalizar el día 13 del mismo mes. Estas conmemoraciones se celebraron durante muchos años en el siglo XIX y luego desaparecieron.

Historians have always considered Santa Marta, Colombia, as a loyal city to Spaniard monarchy in the crucial moments during the independence process that Latin America lived. Loyalty that achieved its highest devotion when the Spaniard authorities took refuge in the city and its provinces in general. The Cartagena authorities intended to assist Santa Marta to expel Spaniards from its territory, but the facts tell us that Pierre Labatut commissioner for this mission, did not accomplish his assignment, instead he mistreated Santa Marta people until he was expelled on March 1813. Due to this French soldier misbehavior, Santa Marta autonomous municipal council gathered on February eleventh 1813, the council discussed and approved a statement where they rejected the Cartagena troops’ interference, disregarded the government that intended to be established as well as the Spaniard authorities and demanded to participate in the new nation on equal terms. The Santa Marta council statement was ratified by the Liberal Party whom controlled the city both politic and economically. The declaration of independence in 1849 and the provincial chamber having recourse to the national laws, established a «Patriotic Party» through the September twenty-ninth, 1849 ordinance. In this ordinance was ordered that on February eleventh, 1850 the fist commemoration should have place, festivity that should had stated on February eleventh and ended on the thirtieth the same month. These festivities were celebrated during many years in the XIX century and then disappeared.

Palabras clave:  fiesta; liturgia; patriotismo; nación; partido liberal       
festivity; liturgy; patriotic; festivity; liberal; conservative; discourse; nation

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 235-255        
doi: 10.5944/etf v.22.1556         (
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La propaganda política y creación del nuevo lenguaje festivo en los primeros años de la república de Bolivia : rupturas y continuidades        
Eugenia Bridikhina

Resumen:  La creación de un programa simbólico republicano en Bolivia se produjo durante y después de la guerra de la independencia y en 1825, cuando se elaboraron los símbolos patrios que marcaron el distanciamiento de los signos y formas de la monarquía española. A la vez, se apropio del aparato propagandístico real, incluyendo la exploración de las ceremonias públicas y etiquetas coloniales. Los fetiches utilizados por nueva república como los escudos, banderas nacionales, los textos de los Códigos de Santa Cruz y de la nueva Constitución republicanos fueron sacralizados, venerados y rodeados de toda la pompa que enaltecía y exaltaba su rol político.

The Republican symbolic program was created in Bolivia along and after the war of independence, and in 1825, when the original symbols that marked the distancing of signs and forms of the Spanish monarchy were created. At the same time was expedient propaganda apparatus, including the exploration of public ceremonies and colonial tags. The Republican fetishes used by the new Republic such as shields, national flags, the texts of the Codes of Santa Cruz and the new Constitution were consecrated, venerated and surrounded by the pomp that put in highs and enhanced its political role.

Palabras clave:  programa simbólico; ceremonias públicas; símbolos; fetiches políticos       
symbolic program; public ceremonies; symbols of republic; political fetish

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 257-278        
doi: 10.5944/etf v.22.1557         (
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Los orígenes del federalismo en España : del liberalismo al republicanismo, 1808-1868        
Florencia Peyrou

Resumen:  Este texto se centra en el análisis de los discursos sobre la organización territorial del Estado difundidos por los sectores demócratas y republicanos desde 1840 hasta 1868. Se presta especial atención, además, a los antecedentes de estas concepciones en el liberalismo doceañista y exaltado y a las formulaciones más avanzadas que se elaboraron durante el Sexenio Democrático. Se argumenta que estos sectores defendían una descentralización administrativa pese a que designaran su modelo con el término «federalismo»: las competencias que se reservaban a provincias y municipios eran básicamente económico-administrativas, mientras que el Estado central se debía hacer cargo de los asuntos políticos, y existía una jerarquía entre las distintas entidades en que la preeminencia correspondía al gobierno central.

This text aims at analyzing in detail ideas about the territorial organization of the State disseminated by the democratic and republican sectors from 1840 to 1868, although it also pays attention to the antecedents of these ideas in the first liberalism and the more advanced formulations that were elaborated during the Democratic Sexennium (1868-1874). It is argued that these sectors called for and administrative decentralization, in spite of designating their model with the term «federalism»: the competencies that were reserved to provinces and municipalities were basically economic-administrative, while the central State should take care of political affairs. Also, there existed a hierarchy between the different entities among which the central government had pre-eminence.

Palabras clave:  federalismo; democracia; republicanismo; libertad; descentralización       
federalism; democracy; republicanism; liberty; decentralization

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 279-302        
doi: 10.5944/etf v.22.1558         (
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La estrategia de la conciliación y el estado liberal, Portugal y España (1858-1863)        
Ignacio Chato Gonzalo

Resumen:  La década de 1850 resultó propicia para la definición y puesta en práctica de estrategias conciliatorias que permitieran la modernización política y dieran término, definitivamente, a la larga era de violencia partidista vivida durante el proceso de formación de los estados liberales de la Península. Aunque los propósitos de la conciliación liberal partían de unos principios y objetivos similares, los logros conseguidos por la Regeneração portuguesa, que supuso una completa reformulación del sistema político, no fueron equiparables a los alcanzados por la Unión Liberal. La falta de un proyecto cohesionado y coherente por parte del unionismo, la resistencia identitaria de los partidos históricos (moderados y progresistas) y la gravitación ejercida por los extremos (carlistas y demócratas) hicieron fracasar la tentativa fusionista que se había ensayado con éxito en Portugal. En este país, la experiencia regeneradora fue dando paso a la formación de nuevos partidos (histórico y regenerador), que no consiguieron prescindir de las prácticas «pasteleiras» y establecer una dinámica política basada en la alternancia.

The fifties (XIX) was opportune to define and to put into action conciliatory strategies to let the political modernization and the end of the long age of party violence existent from the formation of the liberal states in Iberian Peninsula. Although the liberal conciliation purposes started from similar principles and objectives, the Portuguese Regeneration achievements, that supposed the complete reformulation of the party system, weren’t comparable with the Liberal Union’s. The lack of cohesion and coherence in the unionist project, the identity resistance of the historic parties (moderados and progresistas) and the gravitation exerted by extreme parties (carlistas and demócratas) made to fall the fusionist attempt that, in Portugal, was tried successfully. In this country, the regenerator experience gave step to the formation of new parties (histórico and regenerador), that weren’t able to disregard «pasteleiras» practices and to establish a turn system between the political parties.

Palabras clave:  conciliación liberal; regeneração; unión liberal; fusionismo; identidades políticas       
politics of conciliation; regeneração; fusionism; politics identities

 

Miscelánea               ---------------------------------------------------------


UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 305-334        
doi: 10.5944/etf v.22.1559         (
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Luis «el bueno» : el gran desconocido de la dinastía de los Somoza        
María Dolores Ferrero Blanco

Resumen:  Luis Somoza Debayle (1956-1963), el mayor de los hijos del fundador de la dinastía, Anastasio Somoza García, continuó en lo esencial el camino iniciado por su padre. Tuvo que enfrentarse a numerosos actos de oposición y respondió con represión e intolerancia a la mayoría de ellos. Sin embargo, sería calificado como «el bueno», comparado con su hermano y sucesor, Anastasio Somoza Debayle, al que se otorgaría el título de «el malo». Con él se consolidó el apoyo de Estados Unidos a Nicaragua, tras el impacto de la revolución cubana, y la Nicaragua de los Somoza se situó como firme gendarme anticomunista del Caribe en el contexto de la Guerra Fría.

Luis Somoza Debayle (1956-1963), the oldest son of Anastasio Somoza García, the dynasty´s founder, followed the basis of the path his father had started. He had to set against many acts of the opposition and responded whith repression and intolerance to most of them. Nevertheless, compared to his brother and successor, Anastasio Somoza Debayle, he would be described as «the good one», contrary to the tilde of «the bad one» that would be granted to his brother. The support of the United States, after the impact of the cuban revolution, during his term of office, was strengthened and Nicaragua, under Somoza´s mandate, stood as the anti communism watchdog of the Caribbean in the context if the cold War.

Palabras clave:  anticomunismo; crisis económica; oposición; represión; Somoza        anti-communism; dynasty; economic crisis; opposition; repression; Somoza

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 335-356        
doi: 10.5944/etf v.22.1560         (
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Comunidades musulmanas en España (1960-2008) : identidad religiosa y dimensión política de una minoría trasnacional en crecimiento        
María de los Ángeles Corpas Aguirre

Resumen:  Las comunidades islámicas en la España contemporánea han evolucionado de modo paralelo al proceso de modernización social. Las nuevas bases del Estado democrático proporcionaron un amplio reconocimiento de la libertad de conciencia y de protección de las confesiones minoritarias, simbolizado en los Acuerdos de 1992. Fenómenos como la inmigración, el debate multicultural o el estado actual de las relaciones internacionales han impulsado la evolución funcional de estos colectivos. Más allá del asociacionismo religioso, han adquirido un perfil novedoso como grupo de presión político y sociológico.

The Islamic communities in Spain have evolved at once to a social modernization process. The State’s new democratic basis provided a wide recognition of the freedom of conscience and protection of minority confessions, symbolized in the 1992’s Agreements. The deep transformations in immigration, security and multicultural issues have encouraged their functional evolution, beyond the religious associations towards a novel profile like political and sociological lobbies.

Palabras clave:  Islam; minorías musulmanas; España; identidad colectiva; actualidad       
Islam; muslim minorities; current Spain; collective identity

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 357-376        
doi: 10.5944/etf v.22.1561         (
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El papel asignado a la enseñanza primaria en la construcción de la identidad cubana        
José M. Aguilera Manzano

Resumen:  El objetivo de este artículo es profundizar en el estudio del enfrentamiento que se produjo entre los distintos grupos liberales a raíz de la reforma de la enseñanza elemental en la isla de Cuba. Con el tiempo se fueron constituyendo varias facciones ideológicas que construyeron proyectos de identidad distintos. Una de ellas, encabezada por Claudio Martínez de Pinillos y Ramón de la Sagra, defendió el liberalismo centralista peninsular que reducía a La Habana y a la isla a la categoría de colonia, y otra fue partidaria del liberalismo autonomista. Esta última estuvo liderada por Francisco Arango y Domingo del Monte. Cada grupo estaba compuesto por individuos de procedencia diversa, peninsular, americana y de la propia isla. La Sección de Educación de la Sociedad Económica fue el escenario donde se libró esta batalla.

The aim of this article is to deepen in the study of the confrontation that took place among different liberal groups after the reformation of the elementary educational system in the island of Cuba. With the pass of the time, they were built several ideological factions that supported different identity projects. One of them, headed by Claudio Martínez de Pinillos and Ramón de la Sagra, defended the centralist peninsular liberalism that reduced Havana and the island to the category of colony, and another was in favour of the autonomist liberalism. This last one was led by Francisco Arango and Domingo del Monte. Each group was compound for individuals from diverse origin: peninsular, American and from island. The Section of Education of the Economic Society was the place where it took place this battle.

Palabras clave:  educación; liberalismo; autonomismo; centralismo; identidad       
education; liberalism; autonomist; centralist; identity

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 377-396        
doi: 10.5944/etf v.22.1562         (
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1904 : rebelión en la Tierra de Campos        
Jesús-Ángel Redondo Cardeñoso

Resumen:  En este trabajo intentamos explicar el porqué de la oleada de huelgas agrícolas que tuvo lugar en Castilla durante el año 1904, y para ello, nos centraremos en el estudio de lo acontecido en la comarca castellano-leonesa de Tierra de Campos, centro neurálgico de la conflictividad que protagonizó el campesino castellano durante ese año. La investigación se basa en el estudio, aparte de la usada Memoria de Adolfo A. Buylla, de la prensa provincial y documentación militar y judicial.

In this paper, we try to explain the reason for the spate of farming strikes, that it took place in Castile during the 1904, and for it, we focus our research in the region of Old Castile called Tierra de Campos, that it was the principal area of the disputes were led by the Castilian peasant during that year. The research is based on the study, besides of the trite Memoria of Adolfo A. Buylla, the provincial press and the military and judicial papers.

Palabras clave:  conflictividad social; huelga; motín; socialismo; Tierra de Campos       
social disputes; strike; riot; socialism; peasantry

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UNED - Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Hª. Contemporánea, t. 22 (2010), pg. 397-415        
doi: 10.5944/etf v.22.1563         (
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La depuración de los funcionarios públicos de la Diputación Provincial de Vizcaya (1937-1939)        
Ascensión Badiola Ariztimuño

Resumen:  El presente artículo pretende ser una aproximación histórica a la represión sufrida por los funcionarios bajo el poder de Franco en la inmediata posguerra, en el periodo de 1937 a 1939. La Diputación provincial de Vizcaya fue un ejemplo ilustrativo de dicha represión, tanto por la limpieza política que se realizó como por las consecuencias que tuvo en la plantilla provincial la supresión del Concierto Económico.

This article is a historical approach to the repression suffered by public employees under Franco`s rule during the aftermath of the civil war, during the period between 1937 and 1939. I have chosen The Provincial Administration of Vizcaya was a illustrative example to explain that repression was a political purification of provincial employees and in the same way the provincial staff was directly afected by the consequences of the abolition of Bask Economic Agreement.

Palabras clave:  franquismo; depuración; represión; concierto económico       
Franco`s rule; purge; repression; bask economic agreement

 

Reseñas de libros             ------------------------------------------
 

Rojas, Reinaldo. El 19 de Abril de 1810 y otros estudios sobre la Independencia. Venezuela : Fundación Buría, 2010
Manuel Casado Arboniés

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